Home > Kerk > Adventsfeest

Adventsfeest

P1090738

Mijn Plätzchen…ze waren errug lekker!

Ik ben sinds een tijd vrijwilliger in het tienerwerk in onze kerk. Dat is zoals altijd weer erg leuk, maar het is ook best een uitdaging vanwege de taal en de cultuurverschillen. Half december vierden we het adventsfeest van de MUP-club zoals de tienerclub officieel heet (MUP=Most Unimportant People – zegt misschien wel iets over hoe tieners vaak gezien worden!). Anyway, dat adventsfeest leverde twee grote uitdagingen op.

In de eerste plaats werd ik gevraagd om ‘Plätzchen’ mee te nemen, een typisch Duits iets. Het zijn allerlei soorten kleine koekjes, die vooral in de adventstijd gebakken worden. Het versieren van die dingen is een zeer creatief gebeuren, maar omdat de koekjes zo klein zijn vaak nogal een gepriegel op de vierkante millimeter. Dat is dus niet helemaal mijn ding, hoewel ik bakken best leuk vind. Ook zijn er allerlei ingewikkelde recepten voor het basisdeeg, maar daar had ik al helemaal geen zin in.

P1090735Ik heb dus voor een makkelijke oplossing gekozen door klassieke zandkoekjes te maken in leuke vormen en een chocofrosting te maken (eigenlijk gewoon een chocoladelaagje want het was gesmolten chocolade met een beetje boter erdoor die ik vervolgens weer liet stollen). Als versiering heb ik de overgebleven versieringen van Elians verjaardag gebruikt en zo had ik een zeer vrolijk en bont geheel, wat ook nog eens erg in de smaak viel.

De tweede uitdaging was nog veel groter. Het idee was om iets zelf geknutselds mee te nemen en door middel van loting zouden vervolgens alle cadeaus verdeeld worden. Leuk idee, maar ik ben al helemaal niet van de crea bea (ja, creatief schrijven, video’s maken, dat vind ik wel leuk), dus ik had echt geen idee wat ik moest maken.

Mijn eigengemaakte schilderij met Ierse zegenspreuken.

Mijn eigengemaakte schilderij met Ierse zegenspreuken.

Ik had ooit een idee gezien waarbij je van vingerafdrukken met verf dieren kon maken dus dat leek me wel aardig om als ‘schilderij’ te doen. Nou ja, laat ik het zo zeggen: het resultaat was in mijn hoofd leuker dan in realiteit. Ik heb er ten einde raad wat Ierse zegenwensen bij geschreven en tot mijn geluk lootte ik een tienermeid die er echt superblij mee was en me later nog een speciale bedankmail stuurde. Ik kreeg zelf een kerstboomversiering gemaakt van een dennenappel, erg leuk.

Een idee voor de volgende keer had ik ook al. Iemand kreeg eigengemaakte müsli. Ik zag het en dacht: kijk, als ik dat had geweten. Want jam maken of augurken uit eigen tuin of een lekkere pompoen- of tomatensoep…dat kan ik dan weer wel!

Categorieën:Kerk
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

