Home > Kerk > Leren preken

Leren preken

Afgelopen weekend was ik weer eens in Nederland (ik vlieg wat hen en weer de laatste maanden!). Vrijdags heb ik twee van mijn oude jeugdgroep getrouwd, Frank en Iris. Dat was wel echt heel erg mooi en gaaf om te doen. Ik heb er erg van genoten om die dienst te mogen doen!

Ook leuk om weer even bij te praten met Christian, een van de jonge leiders daar. We zijn lekker naar Scheveningen geweest en hebben geheel volgens traditie een bar slechte film gezien (Snow white and the huntsman – geen aanrader, die film kan niet besluiten of het een avonturenfilm is, een actiefilm, een thriller, een sprookje of een romantische film…en is dus niks).

Zaterdags had ik een primeur: ik gaf voor het eerst een cursus Preken voor Beginners aan twaalf cursisten. Die kwamen deels uit mijn oude gemeente in Zoetermeer en deels uit andere gemeentes. Ik vond het ontzettend gaaf om te doen, maar we hadden ook echt een bijzondere groep die goed meedeed, veel vragen stelde en het vooral geweldig goed deed bij het ‘echte’ preken. Wat ik gaaf vond, was dat er ook twee zeventienjarige jongens bij zaten (en de oudste deelnemer was 64) – dat is samen leren en samen kerk zijn!

Mijn doel is om met mijn bedrijfje Youth Leaders Academy dit nog veel meer te gaan doen. Als jij dus wilt leren preken, hier verder in wilt groeien of belangstelling hebt om zoiets te organiseren in je kerk of jeugdgroep, laat het me weten!

Ik kon mijn eigen cursus meteen weer in de praktijk brengen zondags want toen sprak ik in de tienerdienst in Parousia Zoetermeer, mijn oude gemeente. Het onderwerp was ‘Great expectations’ en ik heb geprobeerd tieners duidelijk te maken dat ze nooit te jong zijn om verschil te maken…Ik hoop dat het overgekomen is. De dienst was buiten, dus dat geeft altijd een leuke sfeer.

Zondagmiddag heb ik nog een vriend van ons bezocht die erg naar nieuws had gekregen en ’s avonds was ik uitgenodigd op een bbq van de jongvolwassenenkring, waar veel oude kringleden van onze jeugdkring nu op zitten. Zo mooi om te zien hoe goed ze het doen, ben echt trots op ze! Dat maakt het loslaten weer wat makkelijker…

Categorieën:Kerk
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

