Home > Wonen > Je ziet de groente groeien…

Je ziet de groente groeien…

Het is de laatste twee weken erg warm, met regelmatig een stevige regenbui. Ideaal weer dus voor de (moes)tuin en je ziet de groente dan ook zo ongeveer groeien. De moestuin doet het dan ook spectaculair goed. Hier even een overzichtsplaatje:

De kool staat onder een vlies vanwege de koolwitjes…die hebben vorig jaar alles kaalgevreten dus dat gebeurt ons niet weer!

De tomaten heb ik allemaal in potten staan dicht tegen het huis aan, zodat ze net onder een afdak staan. Die kunnen namelijk niet geweldig goed tegen regen en al helemaal niet tegen de hagel die hier met regelmaat valt in een onweersbui. Het blijft wel een beetje zoeken naar wat goed werkt, want vorig jaar had ik te ondiepe bakken waardoor ze iedere keer omvielen. Nu heb ik diepere potten, maar hier loopt het water te makkelijk door zodat je twee keer per dag moet gieten omdat ze droog staan. Nog even door experimenteren dus…of mijn idee voor een tomatenkasje voor volgend jaar realiseren🙂 Het zijn overigens op een paar na allemaal romaatjes, dus ik ben erg benieuwd of die lekker gaan smaken! Ik had nog andere soorten gezaaid, maar die hebben een eerste kennismaking met de ietwat te felle voorjaarszon niet overleefd😦

Overigens heb ik alle groente in de moestuin zelf gezaaid, dus geen stekjes of plantjes gekocht. Dat heeft wel wat zuigelingensterfte opgeleverd, maar al met al was ik best heel tevreden met de resultaten.

Vorig jaar had ik twee frambozen struikjes geplant, een cadeautje van mijn oudste zus. De een leek de winter niet te gaan overleven, maar haalde het net…en nu groeien beide als een idioot en pluk ik dagelijks heerlijk zoete frambozen. De aardbeien raken ervan in de verdrukking, dus daar moet ik volgend jaar even een ander plekje voor verzinnen. Ook de rode bessen (Johannisbeer op z’n Duits) doen het erg goed, ze hangen nu nog wat zoeter te worden maar zijn al rijp. Lekker voor door de jam straks.

Achterin de tuin hebben we weer pompoen en courgette geplant en die gedijt helemaal bij dit weer. We kunnen de courgette oogst nu al niet aan en het seizoen is net begonnen. Als iemand dus nog lekkere recepten weet met courgette houd ik me aanbevolen🙂 Verder maar deels invriezen (dan wordt’ie wat slap, maar kan nog prima als soep of door de pasta) en veel weggeven.

 

Categorieën:Wonen
  1. Ardy
    juli 5, 2012 om 3:02 pm

    Prachtig om te merken dat je er echt plezier in hebt! Wat is Mangold?

    • Rachel Blom
      juli 5, 2012 om 3:07 pm

      Mangold is snijbiet, een ouderwetse groente die veel doet denken aan spinazie. Je kunt hem rauw eten als sla, maar ook (kort) gekookt, bv door pasta. Erg lekker!

  2. juli 5, 2012 om 4:13 pm

    Ziet er allemaal erg smakelijk en gezond uit🙂. Leuk dat je daar die grote tuin zo goed voor kan gebruiken! Eet smakelijk alvast ;-)!

    • Rachel Blom
      juli 5, 2012 om 4:16 pm

      Ik vind het verrassend leuk moet ik zeggen, had ik ook niet verwacht. En ik hoop de moestuin volgend jaar nog verder te kunnen uitbreiden want er kan nog veel meer verbouwd worden. Nu nog een paar legkippen en dan worden we zo goed als zelfvoorziend🙂

  3. Ardy
    juli 7, 2012 om 9:57 pm

    Wij kregen van onze overburen een joekel van een krop andijvie.Geef jij ook weg of past dat niet in de cultuur?

    • Rachel Blom
      augustus 28, 2012 om 7:54 am

      Sorry, om de een of andere reden zie ik je comment nu pas! Ja, wij geven ook veel weg…sterker nog, de halve kerk eet onze courgettes🙂

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

