Home > Kerk, Werk > Het jovoweekend

Het jovoweekend

Zingen voor de bewoners van een zorgcentrum in Nunspeet...geweldig mooie ervaring.

Vorig weekend was ik weer in Nederland om te spreken op het jongvolwassenenweekend van onze kerk in Zoetermeer. Het was een mooi en goed weekend met zo’n krappe 30 jongeren en leiders in de mooie omgeving van Vierhouten. Natuurlijk leuk om zoveel bekende gezichten weer te zien en met mensen bij te kunnen praten. Een groot deel van de deelnemers heeft vroeger bij B1 gezeten toen ik daar leiding van was, dus dat was leuk om weer herinneringen op te halen.

Het thema van het weekend was ‘Closer’ en we hebben nagedacht over dichter naar God toegroeien door geestelijke disciplines als gebed, meditatie, Bijbelstudie, dienen en nog meer. Ik blijf dit soort weekenden echt geweldig vinden, ondanks de korte nachten en de brakke accommodatie. Je gaat net even wat dieper en verder dan op een gewone avond. En ik heb in een workshop ook nog de basispassen van salsa geleerd, dus wat wil je nog meer🙂

Om het ‘dienen’ praktisch te maken stond er zaterdagmiddag een uitstapje naar een verzorgingstehuis in Nunspeet op de agenda, waar we liederen hebben gezongen voor de bewoners. Ik moet zeggen: dat heeft me diep geraakt. We zongen oude ‘klassiekers’ zoals Welk een Vriend is onze Jezus, Lichtstad met uw paarlen poorten, U zij de glorie en Genade kocht mij vrij. Het trof me hoezeer deze muziek en liederen harten raakte. Sommige oudjes zaten echt te snikken omdat het zoveel emoties opriep.

Jaja, Rachel danst de salsa😉

Eén van de medewerkers vroeg aan ons of iemand toevallig Frans sprak. Er bleek een dametje te zijn wat van oorsprong Frans was en door dementie het Nederlands was kwijt geraakt. Ik bood mijn gebrekkige diensten aan (mijn Frans is sinds de middelbare school aardig weggezakt!) en begon met een keurig “Bonjour madam, comment allez-vous?” Je had haar gezicht moeten zien, het was alsof er een lampje aan ging! Ze begon hele verhalen tegen me af te steken over Parijs waar ze geboren was, over hoe ze in Nederland terecht was gekomen en hoezeer ze genoot van onze muziek (en ik verstond er meer van dan ik verwacht had!). Toen we even later ‘U zij de glorie’ gingen zingen schoot ik snel een ander meisje aan wat de Franse versie ook kende en samen zongen we op onze knieën zittend naast deze mevrouw ‘A Toi la Gloire’. Ze omhelsde ons alsof ze ons nooit meer wilde laten gaan. Ik kon zelf mijn tranen nauwelijks bedwingen.

In de pauze zat ik met een andere mevrouw te praten en vroeg haar naar haar lievelingslied. Het bleek ‘Lichtstad met uw paarlen poorten’ te zijn, dus ik vertelde dat ze geluk had, want dat we die nog zouden gaan zingen. Ze werd helemaal blij en vertelde dat het haar lievelingslied was omdat ze graag over de hemel zong, daar ging ze straks immers naartoe. Ze had een rotsvast vertrouwen op Jezus en als je dan zo vlak voor de hemelpoorten staat dan maakt dat wel indruk.

Ook de rest van de groep kwam geraakt terug en vertelde allerlei verhalen over gesprekken en ontmoetingen. Het was prachtig om te zien hoe God ons heeft gebruikt die anderhalf uur dat we daar waren. En we hebben niets anders gedaan dan zingen, muziek maken en met mensen praten. Dat is nou dienen.

Al met al een geweldig mooi weekend, graag voor herhaling vatbaar!

Categorieën:Kerk, Werk
  1. mariska
    april 27, 2012 om 1:21 pm

    Hé Rachel, ik heb het net gelezen….en zit nu ook met tranen in mijn ogen. Wauw, wat moet dat bijzonder geweest zijn!

  2. Rachel Blom
    mei 6, 2012 om 11:04 am

    Dat was het zeker. Het liet me wel weer zien hoeveel kleine dingen kunnen betekenen, want wat stelt het nou helemaal voor, een paar liedjes zingen. Maar voor die mensen was het echt geweldig…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

