Home > Duitse cultuur, Elian > Carnaval…nog steeds niet mijn ding

Carnaval…nog steeds niet mijn ding

We wonen in een zeer katholiek deel van Duitsland en hier wordt carnaval (Fasching) zeer serieus genomen. Nou kun je daar zelf zoveel en zo weinig als je wilt aan meedoen, maar helemaal ontkomen doe je er niet aan. Op de Kindergarten wordt Fasching gevierd met een buffet (alle ouders leveren iets lekkers te eten aan – in ons geval Hollandse spek-en-kaas-pannenkoeken) en daarna met een optocht door het hele dorp. Alle kids zijn dan uiteraard verkleed. Elian vond er vorig jaar niet zoveel aan, maar dit jaar was hij er wat meer voor te porren, vooral omdat hij zijn kostuum helemaal zelf bedacht had.

Ik was met hem naar de winkel gegaan om iets voor Fasching te kopen en vroeg hem als wat hij verkleed wilde. Daar kwam nog niet zoveel uit. Totdat hij ineens een schild en zwaard zag hangen en toen wist hij het: hij wilde verkleed als Goliath. Nee, uiteraard niet als David, maar als de grote reus Goliath. Nou ja, theologisch vonden we er wat van, maar hij was helemaal happy en dus kreeg hij een schild, zwaard, helm en borstschild en werd hij Goliath. Hij zag er geweldig stoer uit! En aan iedereen die dacht dat hij ‘gewoon’ ridder was, legde hij geduldig uit dat hij Goliath was. Geweldig grappig om te zien!

Alle ouders (of althans: een van beiden) waren ook bij de Faschingsumzug aanwezig en dat was op zich best gezellig. De kids maakten verschillende stops in het dorp (bij de burgemeester/apotheek, de kapper, de schilder, de tandarts en de bakker) en zongen dan iedere keer hetzelfde lied. Als dank kregen ze dan iets, er werden snoepjes gegooid, ze kregen bij de bakker een Krapfen (soort Berliner bol) en bij de tandarts een klein speeltje. Met dat snoep gooien was de buit voor Elian nog niet zo groot, hij liet zich aardig overdonderen door de grotere kids. Ach, zoveel snoept hij toch niet en hij was erg happy met z’n oogst…

Eén van de acts was een leuke dansact met opblaaspoppen, erg knap gedaan!

 

’s Avonds was het mijn beurt: ik was namelijk zeer hartelijk uitgenodigd voor het ‘Weiberfasching’ ofwel het vrouwen carnaval. Ik wilde het in ieder geval een keer proberen en ben dus verkleed als cowgirl naar de bovenzaal van het plaatselijke café gegaan samen met een heel stel vrouwen die ik ken van de Kindergarten en van de Kleidermarkt. Ik moest na afloop constateren dat carnaval nog steeds niet mijn ding is. Ik vind de carnavalsmuziek echt vreselijk (klein nutteloos feit: er is ook een Duitse versie van Ers staat een paar in de gang: Da steht ein Pferd auf dem Flur….zucht.) en was echt blij toen ze wat meer classic rock gingen draaien. Een gesprek kun je niet voeren met dat geluidsniveau en dat drinken hoeft voor mij ook niet, dus ach. Wat wel grappig was waren enkele acts die opgevoerd werden, beetje in bonte avond stijl. Dat waren voor mij de leukste momenten van het hele gebeuren. Al met al dus leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar niet mijn ding.

Categorieën:Duitse cultuur, Elian
  1. Bertine
    maart 6, 2012 om 9:04 pm

    Hi Rachel,
    Wat leuk om je blog te lezen.. het lijkt ons verhaal wel. Wij zijn in 2010 verhuisd van de Randstand naar Duitsland, ook vanwege het werk van mijn man, ook met kids, ook op zoek naar een leuke baan (400eurojob). Heel herkenbaar de dingen die je schrijft.
    Ons bevalt het heel erg goed in Duitsland, ook de kids hebben heerlijk hun draai gevonden.

    Zomaar een reactie.

    Liebe Grüße,
    Bertine

    • Rachel Blom
      maart 7, 2012 om 8:18 am

      Hoi Bertine,

      Leuk dat je onze blog gevonden hebt! Waar zijn jullie terecht gekomen in Duitsland? Ja, het is een heel avontuur alles bij elkaar, maar het bevalt ons geweldig goed en ook onze zoon Elian heft het echt naar zijn zin. Uiteindelijk heeft het ook veel te maken met hoe je er zelf in staat denk ik, met een beetje aanpassing en flexibiliteit en de wil om er iets van te maken kom je een heel eind🙂

      Groetjes,
      Rachel

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

