Home > Duitse cultuur > Hoe men in Duitsland een verjaardag viert

Hoe men in Duitsland een verjaardag viert

Mijn vriendin Susanne was jarig en ik kreeg een kaartje van haar in de bus met een uitnodiging om haar verjaardag te komen vieren. Ik dacht nog: vanaf 19.30 uur, wat een rare tijd. Ik wilde niet de eerste zijn, maar zeker ook niet te laat komen, dus 20.00 uur leek me een mooie aankomsttijd. Toen ik haar woonkamer binnenliep en tien vrouwen aan een lange, chiq gedekte tafel zag zitten realiseerde ik me dat ik was uitgegaan van een Nederlandse verjaardag, niet van een Duitse. Het blijft grappig hoe vast je soms zit in je eigen cultuur en daar zo je verwachtingspatronen op baseert.

Susannes verjaardag begon stipt om half 8 en ik had al snel door dat ik beter niet had kunnen eten van tevoren. Maar ik heb vreselijk gelachen die avond, vooral toen ik maar eerlijk toegaf dat ik echt geen idee had wat hier de verjaardagsetiquette was. Vol verbazing hoorden de dames mijn verhalen aan over Nederlandse verjaardagen met koffie, taart, chips en hapjes. Dat je niets ‘fatsoenlijks’ te eten kreeg, dat was toch onbegrijpelijk….

Wat eveneens in de smaak viel was het pakket met Nederlandse boodschappen wat ik voor Susanne had meegebracht. Zij heeft een Nederlandse oma (haar vader is half Nederlands) en kent sommige typisch Nederlandse lekkernijen als stroopwafels en drop dus nog wel. Ik had ook een Margriet meegebracht en daar werd met veel belangstelling naar gekeken. Een van de dames vroeg of de opmaak standaard was, het was een feestdagen-editie in zilver en baby blauw…zij associeerde die kleurstelling met rouwen en de dood. Zo zie je maar weer hoe dat soort dingen verschillen.

Het was een hele gezellige verjaardag en toen ik om half 12 wegging zat de stemming er nog goed in. De dames leerden mij de succes ingrediënten van een Duitse verjaardag: bier, nog meer bier en veel eten. Dat eerste zal ongetwijfeld te maken hebben met de regio waar wij wonen, er wordt hier inderdaad ontzettend veel bier gedronken (waarvan overigens een groot deel alcoholvrij hoor – dat jullie niet denken dat iedereen zich hier voortdurend maar klem zuipt). Maar dat laatste is dus wel even wat anders dan de standaard Nederlandse verjaardagen…

Op een gegeven moment vroegen twee vrouwen die ik ook kende van de Kleidermarkt wanneer ik jarig was. Met grote tevredenheid werd vastgesteld dat ik op een zondag jarig was. De eerste twee gasten hadden zichzelf zojuist uitgenodigd🙂 Ik heb er hartelijk om gelachen – maar mezelf wel voorgenomen het dus on-Hollands te gaan aanpakken!

[We hebben door omstandigheden een tijdje niet gepost – mijn paardrij avontuur liep helaas niet zo goed af, we werden geconfronteerd met een zeer heftig sterfgeval in onze kerk in Zoetermeer en zo speelden er nog wat dingen…maar we zullen ons best doen jullie weer bij te praten. En hopelijk is de titel van de eerstkomende post ‘we hebben ons huis verkocht’ want we hebben morgen serieuze kijkers/kopers in ons huis in Zoetermeer. Jullie gebed (voor de bidders onder jullie) wordt hierin zeer gewaardeerd!]

Categorieën:Duitse cultuur
  1. weetjewel
    februari 6, 2012 om 7:29 pm

    Ha Rachel, ik kijk uit naar jouw eerste sociologische studie van het doen en laten in het Bayernse. Iets in de stijl van Le Roy Ladurie? Ik zal het zeker lezen!

    Groeten, Bert

    • Rachel Blom
      februari 10, 2012 om 11:11 am

      Haha, dat was me een zwaar boekwerk zeg🙂 Nee hoor, ik houd het bij populair-culturele observaties!

  2. Jolanda Korbijn
    februari 7, 2012 om 9:21 pm

    Ik heb ook familie in Duitsland wonen en als mijn ouders terug komen van een paar dagen Duitsland hoeven ze voorlopig geen eten meer. De duitse koffietafel is wel heel erg leuk!

    Jolanda

    • Rachel Blom
      februari 10, 2012 om 11:12 am

      Dat fenomeen heb ik hier inderdaad ook al gezien…de algemene mening is hier dat je bij een uitnodiging voor een koffietafel niet hoeft te ontbijten, te lunchen of te dineren🙂

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

