Home > Algemeen > Kerst in Nederland

Kerst in Nederland

Elian maakte deze foto van ons met Michiel, Michelle, Anna en Sophia🙂

Het was een drukke, maar gezellig week die we rondom kerst in Nederland door brachten. Ik mocht in de jongerenkerstnachtdienst in onze oude gemeente in Zoetermeer preken op kerstavond, dus leek ons dat een mooie gelegenheid om met het hele gezin naar Nederland te gaan om familie en vrienden te bezoeken. Helaas was de tijd van een week te kort om iedereen te bezoeken, dus als we niet bij jou zijn geweest: sorry. Graag een volgende keer!

De 24e hebben we eerst vrienden van ons in Zoetermeer bezocht: Michiel en Michelle met hun beide kids. Het was leuk om weer even te kunnen bijpraten en de kids konden het goed met elkaar vinden. We hebben nog even een ommetje gemaakt en ons verbijsterd over wat zonder meer het lelijkste bouwwerk moet zijn wat in Zoetermeer gebouwd wordt…en dat vol in het zicht van een paar hele dure huizen vlak aan het Noord-Aa. Je bent echt niet blij als je daar woont! Elian mocht daar ’s avonds lekker gaan slapen, zodat Rogier en ik naar de kerstnachtdienst konden…ik moest wel omdat ik zou spreken, maar Rogier wilde er ook graag bij zijn en dus konden we dat zo regelen.

De kerstnachtdienst was mooi en ik kreeg na afloop veel complimenten over mijn preek, dus daar leid ik maar uit af dat die ook goed ging🙂 Het was erg leuk om veel jongeren weer te zien met wie we in de loop van de jaren een band hebben opgebouwd. Ik heb voor de dienst ook met een groep jongeren meegegeten (Rogier bleef bij Elian) en ik kan er echt van genieten om hen dan weer te spreken en te zien hoe ze blijven groeien n hun geloof.

Er waren ook veel bezoekers bij de dienst en ook van hen kregen we positieve reacties op de dienst die als thema ‘All for love’ had. De kerntekst was Johannes 3:16 en wat Gods liefde voor ons betekent…een zeer evangeliserende inslag dus. De dienst werd heel verrassend afgesloten met een huwelijksaanzoek van één van de jongeren aan zijn vriendin (zelfs ik wist niet dat dat ging gebeuren) waarmee het thema nog een extra bijzondere lading kreeg.

Ik vond het fijn om weer te mogen spreken en heb er erg van genoten…al was het wel onchristelijk laat voor we in ons bed lagen (kwart voor 3 ’s nachts).

Elian aan het tekenen met mijn oma

Eerste kerstdag waren we bij mijn ouders en dat was weer ouderwets gezellig. Het grappige was dat wij van mijn zussen de enige waren die in Nederland waren: mijn oudste zus was op vakantie in Frankrijk (maar die hebben we nog even gezien voordat zij vertrokken) en mijn jongste zus zat in Oeganda. Ik vind het vooral erg jammer dat ik mijn jongste zus Marielle ben misgelopen want die had ik al sinds augustus niet meer gezien! Wat bijzonder was, was dat we ook mijn opa en oma nog even konden zien. Die hebben inmiddels de respectabele leeftijd van 91 en 86 bereikt. Ik vind het vooral mooi om hen met Elian te zien, ze genieten zo van hem en hij overigens ook van hen. Rogier heeft er prachtige foto’s van gemaakt die ook later vast een bijzonder aandenken zullen blijven. Het is kostbaar dat dit jongetje niet alleen grootouders heeft, maar ook nog overgrootouders. Overigens leeft Rogiers oma ook nog, maar die was op vakantie dus die konden we niet bezoeken.

Tweede kerstdag waren we bij mijn schoonouders in Nunspeet, wat ook leuk was. Elian kon gezellig spelen met z’n twee neefjes Philip en Ralph en is met hen ook nog even naar het hertenpark geweest en de eendjes voeren. Altijd weer een succes. Elian is op het moment erg bezig met familie-betrekkingen, dus we hebben telkens weer geprobeerd uit te leggen wat broers zijn of neefjes. Hij probeert het te begrijpen maar het is allemaal nog wel erg ingewikkeld!

De twee dagen daarna hebben we vrienden van ons bezocht, eerst Daniël en Daniëla met hun twee kids in Amersfoort en de dag erna Casper en Mariska en hun kroost in IJsselmuiden. We hebben zo in een week tijd aardig wat kilometers gemaakt! Het was echt gaaf om die beide stellen weer te zien, want beiden hadden we sinds onze verhuizing niet meer gezien. Met Casper en Mariska zijn we nog even de stad in geweest in Kampen waar tot mijn aangename verrassing de Hema uitverkoop bleek te hebben. Daar heb ik dus nog even flink ingeslagen want dat is een winkel die ik hier echt mis. Alle kleding was de tweede voor de helft van de prijs, dus daar hebben we even goed gebruik van gemaakt. Rogier heeft ook nog de moeder van alle zakken drop gekocht, want ook die vind je hier natuurlijk maar heel beperkt🙂

Genieten van een Chinees-Indische rijsttafel...mmmm!

Ook verder hebben we die week wel even genoten van wat typisch Nederlandse dingen: kroketten en frikadellen (dank Mariska!), blanke vla (oh ik mis de toetjes hier zo….), Nederlands brood en…Chinees. We zijn in IJsselstein waar we de hele week verbleven in het huis van mijn zus en zwager op de gok naar een Chinees gegaan en hebben daar heerlijk gegeten van een Chinese rijsttafel. Nou ja Chinees, dat is dus merendeels Indonesisch, maar oh wat was het lekker! Elian vond het ook leuk want er stond een mega-groot aquarium naast onze tafel,. dus daarmee vermaakte hij zich ook prima.

De ochtend van vertrek heb ik nog even stevig inkopen gedaan bij de Albert Heijn…Nou vraag je je misschien af wat zoal dingen zijn die wij dan meenemen, nou hier is mijn boodschappenlijstje:

  • bruine basterdsuiker
  • witte basterdsuiker
  • boemboe’s (Indonesische kruidenmixen)
  • stroopwafels
  • cruesli (hebben ze hier wel maar is onwijs duur)
  • pannenkoekmix
  • ragout (wij eten met regelmaat rijst met ragout, maar ragout is hier onbetaalbaar…ik neem dus iedere keer 10 blikken ofzo mee)
  • chocolade met praline zoals BonBonBloc (niet te vinden hier, alleen in bonbon vorm)
  • drop
  • mix voor kruidkoek
  • yokidrink (is hier heel beperkt verkrijgbaar, maar duur en niet in zoveel smaken)
  • Zwitsal douchegel voor Elian
  • Saté saus (kennen ze hier als bijzondere specialiteit…van 3 euro voor een klein flesje)
  • Fritessaus (ze hebben hier alleen mayo)

Het zijn allemaal helemaal geen schokkende dingen en al helemaal geen dingen waar we niet zonder kunnen, maar het is gewoon lekker🙂

Al met al hebben we een gezellige en relaxte week gehad en hebben we er erg van genoten!

Categorieën:Algemeen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

