Home > Duitse cultuur > Over vorfeiern en nachfeiern

Over vorfeiern en nachfeiern

Met alle georganiseer rondom Elians verjaardag kwamen we ook nog een interessant cultureel fenomeen tegen: de Duitsers doen niet aan vorfeiern, ofwel je verjaardag eerder vieren. Elian was op zaterdag jarig en dus wilden wij uit praktische overwegingen zijn feestje op vrijdag doen. Dat bleek hier niet zo geaccepteerd te zijn…

Elians juffrouw van de Kindergarten vertelde het ons als eerste: vorfeiern brengt ongeluk, dus daar deden ze niet aan. Ze was verbijsterd door mijn luchtigheid hierover. Wist ik niet dat het ongeluk bracht als je je verjaardag eerder vierde? Het was God verzoeken. Ik heb haar simpelweg verteld dat ik geloof in een God van liefde, die ontzettend veel van kinderen houdt en dat ik niet geloof dat God mij of mijn zoon straft omdat ik zijn verjaardag eerder vier. Daar had ze niet zoveel op te zeggen.

Dat bijgeloof over dat vorfeiern ongeluk brengt blijkt redelijk diep te zitten hier. Tijdens Elians kinderfeestje hadden we het erover met wat andere mama’s en daar hoorden we nog veel meer. Het is hier zo dat je als volwassene wel je verjaardag wel de avond ervoor mag vieren, maar dan blijft iedereen tot na 12 uur. Bij binnenkomst word je dan niet gefeliciteerd en krijg je geen cadeaus, maar dat gebeurt dan pas om 12 uur ’s nachts.

Toen ik vertelde dat de Nederlanders vooral heel praktisch zijn met hun verjaardag en gewoon de makkelijkste dag kiezen, vonden ze dat moeilijk voor te stellen. Overigens vonden ze de Nederlandse gewoonte om alle familie ook te feliciteren (‘gefeliciteerd met je moeder/oma/zus/schoonzus/dochter’) echt hilarisch…Zo zie je maar wat een grappige culturele verschillen je dus nog tegenkomt tussen buurlanden.

Categorieën:Duitse cultuur
  1. Arianne
    december 19, 2011 om 10:31 am

    Ik ken dat vorfeiern van huis uit ook helemaal niet, en ik doe het dan ook nooit. Erg lastig als je half december jarig bent; het weekend na je verjaardag is dan vaak al kerstvakantie….meestal doe ik dus toch maar gewoon op de dag zelf, zoals afgelopen donderdag. Het gevolg is dan wel, dat er minder mensen komen, maar het leuke van die kerstvakantie is dan wel weer, dat er dan vaak (naar aanleiding van mijn verjaardag) ruimte is voor afspraken. Met beter gelegenheid om bij te kletsen dan een drukke verjaardag.
    Maar ik vraag me af of het vorfeiern hier in Nederland soms streekgebonden is. Iemand een idee?

    • Rachel Blom
      december 19, 2011 om 5:06 pm

      Grappig, ik kan me niet herinneren dat het een issue was toen ik opgroeide. Het zou natuurlijk goed kunnen dat het per regio verschilt, waar ben jij opgegroeid? Ik kom zelf uit Twente maar dat had je vast al aan mijn ooo’s gehoord🙂

  2. pcammaert
    december 19, 2011 om 9:08 pm

    Dat je de familie feliciteert was ook in Zwitserland ongebruikelijk. De eerste bruiloft waar we in Zwitserland voor waren uitgenodigd stonden de ouders erg raar te kijken toen we ze kwamen feliciteren. De grap is dat ze het wel leuk en netjes vinden en je daardoor positief herinneren.

    • Rachel Blom
      december 19, 2011 om 10:25 pm

      Gek he, hoezeer dat soort kleine dingen dus per land anders zijn. Je staat er helemaal niet bij stil totdat je erop gewezen wordt dat het ook anders kan. Dat vind ik dus echt leuk aan in een ander land wonen!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

