Home > Wonen > Een oude liefde

Een oude liefde

Ik was als kind helemaal gek van paarden. Ja, ik was zo’n meisje! Toen ik acht was mocht ik op rijles en ik heb jarenlang les gehad bij de ‘ponystal’ in Hengelo. Later kreeg ik een vriendin die zelf twee paarden gehad (of liever gezegd een pony en een paard) en toen reed ik veel bij haar. Maar zij verhuisde op een gegeven moment naar Brabant en de lessen werden te duur, dus het paardrijden kwam er niet meer van. Het bleef wel zo in mijn achterhoofd ronddwalen: wat zou het gaaf zijn om weer te kunnen rijden. Toen we in Zoetermeer woonden heb ik er nog wel eens over gedacht om weer te gaan rijden, maar de kosten waren toch wel redelijk afschrikwekkend.

Afgelopen weekend stond ik op de Adventsmarkt achter het kraampje van de Kindergarten en daar stond ik samen met Sabrina. Ik had haar al eens ontmoet bij het Elterncafe (koffieochtend voor mama’s van de Kindergarten wat ik elke donderdag organiseer) en toen klikten we al. Maar als je twee uur in de kou staat, geeft dat snel een band (net als samen heel enthousiast, maar redelijk vals kerstliedjes zingen) en we raakten aan de praat.

Wat bleek, zij was in september na jarenlang niet te hebben gereden weer begonnen met paardrijden. Een kennis van haar woont net buiten ons dorp en heeft drie paarden. Sabrina heeft één van die drie ‘geadopteerd’ en mag er in ruil voor hulp bij het verzorgen van de paarden op rijden. Brigitte, haar kennis rijdt dan op een van de andere twee. Maar ze zochten eigenlijk nog een derde ruiter, zodat ze met alledrie de paarden tegelijk weg konden.

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn maag begon te kriebelen toen ze dat vertelde. Wat zou het gaaf zijn om weer te kunnen rijden! Maar ik vind het ook wel eng, want ik heb het echt al heel lang niet meer gedaan…alleen de vreselijke spierpijn die je de eerste keren weer krijgt na het rijden is al afschrikwekkend! Geloof me, er is een reden waarom cowboys o-benen hebben, je kunt de eerste weken echt niet meer lopen van de pijn in je bovenbenen en achterwerk.

Maar toch, weer kunnen rijden…Ik ben dus deze week eens met Sabrina gaan kijken bij de paarden. Het blijken Haflingers te zijn, een prachtig ras van zeer sterke, maar zachtmoedige paarden. Het is een mama (Nasha) met haar beide kids, een merrie (Nadia) en een hengst (Andi). Ik zou dan Andi gaan berijden, meteen de grootste en de pittigste van de drie. Groot is hier overigens relatief hoor, want Haflingers zijn niet zo groot dus dat scheelt alweer.

Ik ga waarschijnlijk volgende week een eerste proefrit maken om te kijken of Andi en ik een beetje klikken. Om eerlijk te zijn vind ik het best eng om het weer op te pakken, ik ben na mijn ziekte en operatie deze zomer sowieso nog niet echt weer in goede conditie, dus het zal ook best wat van me vragen. Maar het idee om hier buiten in de vrije natuur, in de besneeuwde bossen en landerijen te kunnen rijden…daar heb ik wel wat ongemak voor over. We gaan het dus gewoon proberen en we zien het wel. Ik houd jullie op de hoogte!

Categorieën:Wonen
  1. Marieke
    december 9, 2011 om 10:49 am

    Gaaf joh! Gewoon proberen, en mocht het lukken, dan kun je rekenen op een boel plezier. Mocht het niet lukken, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, toch?

    • Rachel Blom
      december 9, 2011 om 2:01 pm

      Ik werd er echt helemaal blij van…ga het zeker proberen en we zien het wel!

  2. Eugenie
    december 9, 2011 om 11:24 am

    Wat leuk voor jou Rachel!!
    Afijn, als we je met o-benen de Kerstnachtdienst zien binnen huppelen, weten we dat je hernieuwde kennismaking met je oude liefde je niet in je koude kleren is gaan zitten.
    Toch heb ik er alle vertrouwen in dat dat wel mee al vallen hoor. Heel veel plezier gewenst!
    groetjes,
    Eugenie

    • Rachel Blom
      december 9, 2011 om 2:09 pm

      Haha, dat zou wat zijn…geloof me, ik ga de dagen ervoor echt niet rijden want ik zou dan niet eens kunnen autorijden naar Nederland toe!

  3. Eugenie
    december 9, 2011 om 11:26 am

    zal vallen, bedoel ik natuurlijk🙂

  4. Armida
    december 9, 2011 om 1:51 pm

    You go girl…………..heerlijk, geniet ervan ! liefs, @rmida

    • Rachel Blom
      december 9, 2011 om 2:10 pm

      Genieten doe ik sowieso al…met volle teugen🙂

  5. Henk en Ardy
    december 9, 2011 om 2:40 pm

    Nog in mijn paardrijkleren zit ik je verhaal te lezen.Prachtig joh! Is die middelste op de foto Andi ? Ik heb vroeger in een eend gereden die we Andi noemden.Hij was voor An en mij en daarom werd ie An-di genoemd. Ben benieuwd naar je ervaringen met Andi ! We horen het wel! Succes in ieder geval!!

    • Rachel Blom
      december 12, 2011 om 9:32 am

      Was ik helemaal vergeten, jij rijdt ook natuurlijk! De paarden op de foto’s zijn andere, heb deze van Internet geplukt. Ik zal de volgende keer mijn camera even meenemen om de echte Andi te laten zien! Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, ik houd je op de hoogte🙂

  1. februari 6, 2012 om 4:26 pm

Geef een reactie

