Home > Werk > Wat DOE jij nou de hele dag?

Wat DOE jij nou de hele dag?

Ik had pas vrienden uit Zoetermeer aan de lijn en die stelden deze vraag aan mij: wat doe jij nou eigenlijk de hele dag? En vermaak je je wel met ‘niks doen’ terwijl je voorheen zo druk en actief was in het jeugdwerk? Ik moest er een beetje om lachen, maar kon me hun vraag ook wel voorstellen. Vandaar dat ik maar eens een poging doe om op te schrijven hoe ik mijn dagen doorkom.

Laat ik hiermee beginnen: ik heb het druk. OK, het is niet te vergelijken met de drukte van een baan als jeugdwerker in combinatie met een promoverende echtgenoot, een gezin en alles daar omheen. Maar ik loop bepaald niet te niksen! Mijn grootste activiteit op dit moment (naast de zorg voor Elian) zijn mijn blogs en alles daar omheen.

In maart dit jaar ben ik Youth Leaders Academy gestart, een Engelstalige blog waar ik alle werkdagen een artikel op post bedoeld om jeugdwerkers wereldwijd te trainen om hun werk (betaald of alles vrijwilliger) beter te kunnen doen. Youth Leaders Academy begint flink te lopen en dat vind ik echt gaaf om te zien. Zo ben ik benaderd door een grote site genaamd Church Leaders of zij een selectie uit mijn artikelen mogen gaan posten op hun site. Dat is erg leuk, want niet alleen krijg ik zo meer lezers in het algemeen, mijn naamsbekendheid wordt ook groter.Inmiddels staan er al 85 artikelen van mij op hun site. Ik doe ook regelmatig ‘guest posts’ op andere sites om wat meer naamsbekendheid te krijgen.

Twee weken geleden ben ik benaderd door iemand die een betaalde site runt voor jeugdwerkers om tegen betaling artikelen voor zijn site te gaan schrijven. Daar ben ik op ingegaan en ik schrijf nu ook drie posts per week voor hem. Ook heb ik twee tijdschriften voor jeugdwerkers benaderd of ik daar free lance voor kan gaan schrijven.

Via Twitter en de jeugdwerkersconferentie waar ik afgelopen maand ben geweest in Manchester heb ik een jeugdwerker leren kennen genaamd Lisa die ik via Skype tegen betaling ga coachen. Ik hoop dat hier nog meer uit gaat rollen, want ik vind coaching erg leuk om te doen en het is opnieuw een gave manier om mijn ervaring te gebruiken.

Een maand geleden ben ik een Nederlandstalige versie van mijn blog gestart: Youth Leaders Academy NL. Veel Nederlanders zijn de Engelse taal niet voldoende machtig om er echt prettig in te kunnen lezen en ik wilde ook wat voor hen betekenen. Er komen hier deels vertaalde posts van de Engelse versie en deels originele posts, afgestemd op de Nederlandse situatie. Ook hoop ik op de Nederlandse site materialen te gaan aanbieden zoals kringstudies voor jongerenkringen.

In deze beide blogs en alles eromheen gaat heel wat tijd zitten. Tien blogposts per week schrijven plus drie betaalde artikelen betekent al snel tien maal een uur tot anderhalf uur. Daarnaast ben ik tijd kwijt met het reageren op reacties, het doen van technisch onderhoud en verbeteringen, het verder ontwikkelen van de site en alle promotie. Voor dat laatste ben ik druk op ‘social media’ zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. En dat kost aardig wat tijd, zeker een paar uur per dag. Maar aan de andere kant bouw ik ook hele waardevolle relaties op die mij helpen om Youth Leaders Academy verder uit te bouwen.

Het is gaaf om te zien dat Youth Leaders Academy niet alleen een leuke hobby is, mar heel langzaamaan ook wat inkomen aan het opleveren is. Het zijn nog geen schokkende bedragen, maar het wordt elke maand meer. Ik ben me nu ook aan het oriënteren op een rechtsvorm om het hier in Duitsland ook voor de belasting slim te gaan regelen.

Lampionnen knutselen met andere mama's voor St Maarten

Naast Youth Leaders Academy ben ik actief in wat lokale dingen, zoals de ouderraad van de Kindergarten. Dat is hier geen adviesfunctie, maar een uitvoerend orgaan van allerlei activiteiten. Mijn grootste taak is het wekelijkse ‘Elterncafé’, elke donderdagochtend drinken we koffie met een aantal moeders van de Kindergarten en ik organiseer dit elke week. Daarnaast doe ik hand- en spandiensten bij van alles, zoals vorige week bij het Sint Maartensfeest. Verder ben ik dus actief bij de Kleidermarkt, maar dat is meer piekbelasting twee weekenden per jaar.

Nou ja, dan hebben we natuurlijk nog de tuin, het huishouden en alles daaromheen en natuurlijk niet in de laatste plaats de zorg voor Elian en dan zit de week wel vol hoor, zeker omdat ik ook alle administratieve dingen regel. Zo moesten we dit jaar zowel in Nederland als in Duitsland belastingaangifte doen, een flinke klus.

Nee, het is niet te vergelijken met hoe druk ik was toen we nog in Zoetermeer woonden. Gelukkig niet, zou ik haast zeggen. Ik geniet ervan om meer tijd met Elian samen te hebben en de stabiele factor voor hem te zijn nu Rogier regelmatig weg is voor zijn werk. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om samen met hem naar ‘speeldates’ te gaan bij zijn vriendjes. Maar ik ben ook blij om wel ‘nuttig’ te zijn en actief te zijn in het jeugdwerk, ook al is het dan op een hele andere manier…

Categorieën:Werk
  1. Henk en Ardy
    november 19, 2011 om 5:18 pm

    Tsonge die gedachte is niet bij me op gekomen.WEL: hoe krijg je het allemaal voor elkaar?Als ik Youth Leaders Academy lees,en nu HOERA ook de Nederlandse versie,denk ik:zo die is productief!!Maar mooi te horen dat er ook nog wat geld in ’t laatje komt!!

  2. Rachel Blom
    november 19, 2011 om 5:27 pm

    Ken je mij anders dan productief dan? Haha, ik kan niet niks doen al zou ik ervoor betaald krijgen🙂

  3. laurika
    november 23, 2011 om 6:55 pm

    Je hebt mij en de lezers er van overtuigd dat je niet lui thuis zit! hahaha
    Gaaf om te horen dat je youth leaders site zo goed loopt!
    Tot snel.

    • Rachel Blom
      november 23, 2011 om 7:03 pm

      Had je iets anders van mij verwacht dan? Ik geniet er ook echt van moet ik zeggen dat mijn site zo goed loopt!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

