Home > Werk > Jeugdleidersconferentie in Manchester

Jeugdleidersconferentie in Manchester

Manchester's industriële achtergrond is overal nog zichtbaar

Eind oktober was ik een weekend in Manchester om daar de Youthwork Summit te bezoeken. Dat is een conferentie voor jeugdleiders uit voornamelijk Groot-Brittannie, maar ‘buitenlanders’ zoals ik waren ook van harte welkom. Ik heb momenteel weliswaar geen actieve taak in jeugdwerk, maar mijn liefde voor jongerenwerk is niet verdwenen. Ik hoop in de toekomst hier ook echt verder in te kunnen, dus in de tussentijd doe ik alles om te blijven groeien in kennis en ideeen. Deze conferentie in Manchester was daar een mooie gelegenheid voor.

Het leuke was dat ik via Twitter al heel veel Britse jeugdwerkers had leren kennen en die heb ik daar in levende lijve ontmoet. Ze vonden het allemaal heel bijzonder dat ik all the way uit Duitsland was gekomen en ik werd door iedereen ook hartelijk welkom geheten.

Curry eten met de hele groep in het hostel

Vrijdags startte de conferentie met een ‘Ignatian Retreat’, een retraite van een dag gebaseerd op principes van Ignatius. Het was voor een doener als ik bijzonder om zo eens een dag rust te nemen en gewoon in Gods aanwezigheid te zijn. Ik heb er erg van genoten en heb ook veel geleerd.

Daarna was het tijd voor iets heel anders: een speciale voorvertoning van de film The Help. Geen idee of deze al draait in Nederland maar zo ja, dan moet je die absoluut gaan zien. Het is een geweldig mooie film over een groep zwarte werksters in de jaren zestig in Amerika en de arbeidsomstandigheden waaronder zij hun werk moesten doen. Mensonterend, het racisme en de segregatie in die tijd. Maar het is zeker geen hele zware film, er valt genoeg te lachen tussen de tranen door🙂

De conferentie zelf op zaterdag

De meeste bezoekers van de conferentie overnachtten in het special hiervoor afgehuurde hostel en daar ging vrijdagavond het elkaar leren kennen van start. Eerst was er samen curry eten, geen culinair hoogstandje maar een prima prak gezien de prijs (5 pond). Hoogtepunt van de avond was echter de karaoke, ik heb me echt ziek gelachen. Het mogen dan ‘stijve Britten’ zijn, maar ze weten wel hoe ze lol moeten maken. Geweldig grappig was het moment dat ze mij overhaalden om iets te gaan zingen en dachten mij een plezier te doen met iets ‘uit mijn eigen land’…Nena’s ’99 Luftballons’. Haha, werd ik daar toch mooi even als Duitse gezien!

Zaterdags was de ‘echte’ conferentie en dit was echt geweldig. Ik heb zoveel nieuwe dingen gehoord en gezien en ben echt weer opgebouwd en geïnspireerd om aan de slag te gaan in het jeugdwerk. Degenen die mijn jeugdwerkersblog Youth Leaders Academy volgen, hebben al een hele serie posts voorbij zien komen gebaseerd op deze ene dag.

Nogmaals een blik op de industriële geschiedenis van Manchester

Ik ben al met al erg blij dat ik de moeite heb genomen naar deze conferentie te gaan. In mei is de volgende editie en ik ben zeker weer van de partij. Het leuke is dat ik dan mag logeren bij een Engelse jeugdwerker die ik al via Twitter had ‘ontmoet’ en die ik op de conferentie beter heb leren kennen. Ze bood meteen aan dat ik bij haar terecht kon om de kosten voor een hotel te besparen…Geweldig!

In de volgende post zal ik ook iets meer vertellen over waar ik op het moment mee bezig ben, want ik krijg het gewoon druk!

Categorieën:Werk
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

