Home > Duitse cultuur > De Kleidermarkt

De Kleidermarkt

Zoals ik al in een eerdere post schreef ben ik als vrijwilliger betrokken bij de organisatie van een kinderkledingbeurs, de Kleidermarkt. Hierbij dan even een impressie van hoe zoiets hier gaat. De Kleidermarkt wordt op zondagochtend gehouden. Voor ons als Calvinistische Hollanders is dat een wat aanstootgevend tijdstip, maar daar doen ze hier niet moeilijk over. Op de vrijdag voor de Kleidermarkt kwamen we met alle vrouwen bij elkaar om van start te gaan. In de hal van de Mehrzweckhalle (multifunctiionele hal) werden tafels neergezet en daar konden mensen hun te verkopen kinderkleding en -speelgoed inleveren. Per persoon mochten er drie lijsten van 25 artikelen worden ingeleverd, elk artikel gelabeld met klantnummer, artikelnummer, prijs en omschrijving. Er zijn dit keer ruim 230 lijsten ingeleverd, dus reken maar uit wat er aan spullen lag.

Na het innemen van de lijsten begint de volgende megaklus: alle artikelen worden in de computer ingevoerd. Daar is een speciaal programma voor. Eerst worden klanten aangemaakt meteen klantnummer en vervolgens wordt de lijst van elke klant ingevoerd. Bij het verkopen wordt alles geregistreerd en zo weten we aan het einde van de rit precies wat er van wie is verkocht, hoeveel het heeft opgeleverd en wat de commissie is voor de Kleidermarkt (15% van wat verkocht is). Ik heb alles bij elkaar zo’n  5 uur zitten typen…en dat viel niet mee op een Duits toetsenbord waar niet alleen de y en de z omgewisseld zitten, maar ook veel leestekens ergens anders zitten. Om gek van te worden!

Ondertussen waren anderen in de grote hal bezig om alle artikelen te sorteren en uit te stallen. Wat een enorm werk! Alles wordt op soort en maat gesorteerd, dus bijvoorbeeld alle jassen bij elkaar op maat geordend. Je kunt wel zien dat ze jarenlange ervaring hebben hiermee, ze hebben inmiddels ontdekt wat handig is en wat niet. Er zijn speciale kledingrekken in gebruik, honderden kleerhangers en nog veel meer om alles goed te kunnen neerzetten/leggen/hangen.

Zaterdagmiddag zijn we verder gegaan met het inrichten van de hal. Per maat wordt er een tafel gemaakt waar aan de ene kant de broeken komen en aan de andere kant de truien. Die worden allemaal netjes opgevouwen, wat tamelijk zinloos is aangezien ze 15 minuten na opening totaal door elkaar liggen. Zo rond een uur of 5 waren we klaar met deze megaklus en toen kwam het leuke voordeel van medewerker zijn: wij mochten zelf als eerste inkopen doen. Bij het sorteren was ik al wat leuke dingen voor Elian tegengekomen en zo heb ik alles bij elkaar goed gescoord met broeken, truien en shirts in verschillende maten. En niet te vergeten een mooi skipak wat hij hier van het winter wel weer nodig zal hebben. Erg leuk waren ook de vele goedkope spelletjes die aangeboden werden en waar ik er meerdere van heb gekocht. Elian was ook blij met wat boekjes over hoe dingen werken…hij kan nu precies uitleggen hoe het riool werkt🙂

Zondagochtend moesten we er om 8 uur zijn om de laatste dingen af te maken…en toen waren we klaar voor de verkoop. Ik kreeg de babyhoek toegewezen en mocht om 9 uur de zwangeren helpen leuke dingen te vinden. Dat is soms best lastig in het Duits, maar ik word steeds vrijer in het praten, ook omdat ik merk dat mensen het enorm waarderen dat ik Duits probeer te spreken. Ze hebben over het algemeen veel geduld en doen echt hun best om me te begrijpen. En vragen vervolgens bijna altijd waar ik vandaan kom! Om half 10 mochten de mensen erin die iets gebakken hadden, als je een taart of cake doneert heb je een half uur eerder toegang dan de grote meute. En een grote meute was  het, wat een drukte om 10 uur! Ik had kassadienst en dat was flink aanpoten terwijl we vier kassa’s open hadden, Maar door het systeem is het best veel werk omdat elk artikel in het systeem moet worden opgezocht en op ‘verkocht’ moet worden gezet. Dit keer is er echter een proef gedaan met barcodes en die is goed bevallen, dus dat gaan we de volgende keer uitbreiden. Dat scheelt heel veel tijd!

Om 13 uur was het schluss…en toen begon voor ons het grote werk van alles wat niet verkocht was weer terug krijgen bij de rechtmatige eigenaar. Maar ook daar waren systemen die goed werkten. Iedere klant moet een klapkrat inleveren met zijn klantnummer erop zodat we daarin kunnen verzamelen wat over is. Dat gaat eerst op honderdtal (er waren nu klantnummer van 300-500, 600-800 en wat in de 800 en 900, maar dat zijn allemaal medewerkers), dan op tiental en vervolgens op klantnummer. Vervolgens wordt er een lijst geprint per klantnummer wat over zou moeten zijn en wordt handmatig per nummer gecontroleerd of dat ook zo is. Er wordt verrassend weinig gestolen viel me op, waarschijnlijk omdat de sociale controle groot is (men kent elkaar en ‘vreemden’ vallen op) en omdat je alleen via de kassa naar een uitgang kon…en daar werd toch wel goed gekeken of mensen geen dingen in hun tas hadden.

Om half 7 konden alle mensen hun overgebleven spullen weer ophalen en een half uurtje later was de hal weer leeg. Toen was het tijd voor een welverdiende afsluiting van de dag: een gezellige maaltijd samen. Daar hebben we veel gelachen en lekker gekletst. Ik begin het Bayerisch steeds beter te verstaan, al blijft het soms lastig. Maar ook hier geldt dat de mensen het waarderen dat ik mijn best ervoor doe en iedereen is bereid dingen te herhalen of te ‘vertalen; in hoog Duits waar nodig. Want soms versta ik er echt geen klap van!

Ik heb onwijs veel plezier gehad met de Kleidermarkt en ik ben een volgende keer zeker weer van de partij. Het is leuk om zo steeds meer mensen te leren kennen en mezelf nuttig te maken voor de gemeenschap hier. De opbrengst van de Kleidermarkt is namelijk voor diverse verenigingen die zich inzetten voor kinderen, o.a. de Kindergarten, de sportvereniging en nog meer. Dat is nou wat we noemen het nuttige en het aangename combineren…

Categorieën:Duitse cultuur

Geef een reactie

