Home > Duitse cultuur > Liften

Liften

Mijn ouders waren bepaald niet van het overbezorgde type, maar mijn vader heeft me zo ongeveer de fear of God ingeprent als het ging om lifters meenemen. Vanaf dat ik mijn rijbewijs had was dat echt een harde eis: neem nooit iemand mee. En op zich terecht hoor, er kleven natuurlijk niet geringe risico’s aan…en toch heb ik recent besloten het wel te doen. Het ligt hier namelijk anders. We wonen op het platteland in een klein dorp waar de bus, de enige verbinding met Freising, niet eens één keer per uur komt. In het weekend is het helemaal huilen met de pet op. Als je dus geen auto hebt, dan ben je best wel de sjors. Vandaar het liften.

Liften is hier redelijk gebruikelijk en de lifters die je hier ziet staan bij (meestal) de bushaltes, zijn geen wereldreizigers die naar zuid-Italië willen of zwervers die geen geld hebben voor de bus. Het zijn jongeren en studenten die naar Freising of naar huis willen en voor wie het infrequente rijschema van de bus een probleem is. En als ik dan naar Freising rijd op zaterdagochtend om boodschappen te gaan doen, dan neem ik dus rustig iemand mee. Altijd leuk om met mensen te praten, zeker als het jongeren zijn…beetje gastvrijheid tonen, het imago van de Nederlanders opkrikken en ondertussen het nuttige met het aangename combineren. Rijden moet ik toch.

Dus sorry papa, the times they are a-changing🙂

Categorieën:Duitse cultuur
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

