Home > Wonen > De zijborder

De zijborder

Het was één grote bende, het bloemenperk aan de zijborder van de tuin. Het mocht de naam perk niet eens hebben eigenlijk. Er stond van alles lukraak gepoot en geplant, overal waren nog resten van omgezaagde bomen en struiken en toen het voorjaar eenmaal aanbrak hadden we ineens een mega brandnetelveld. Ook hier was het devies dus buffelen. Ik ben begonnen met alles te snoeien, er zijn karrevrachten vol richting de vuilstort gegaan. Vervolgens ben ik gaan uitgraven, spitten, onkruid weghalen (herhaal 3x). Rogier is knap druk geweest met een paar grotere stammen uitgraven. Het begon steeds leger te worden…

Vervolgens zijn er tientallen zakken tuinaarde gestort om de bodem wat te verbeteren. Vooral hier was de bodem echt bikkelhard, veel te dicht om wat dan ook te laten groeien. We zijn dus druk geweest met omspitten.

Hierna zijn we eens voorzichtig wat gaan planten en zaaien. Ik heb veel planten gekregen van buren, vooral planten die zichzelf snel vermeerderen zoals Tageslelien. Ook hebben we het een en ander gekocht, maar nog zeer beperkt. In de eerste plaats is de tuin veel te groot om alles vol te willen zetten met gekochte planten en in de tweede plaats wilde ik eerst wel eens zien wat het überhaupt zo doen. Het zaaien bleek hier lastig, er sloeg weinig aan. Ook niet zo gek met zo’n toch nog dichte bodem. De plantjes die ik zelf in bakken had gekweekt (zoals margrieten) deden het beter. Maar zelfs wat gekochte planten hadden het zwaar, zoals de Ridderspoor en zogenaamde Ballonblume. Die laatste bleken last te hebben van hele kleine spinnetjes. Ook hier moest dus gesprayd worden.

Gelukkig waren er ook plantjes die het wel goed deden, zoals ons Elefantengras (geen idee hoe dat in het Nederlands heet), de lavendel en de Männertreu. Ook het onkruid blijft het hier goed doen🙂

Ik heb het vermoeden dat ook hier meer bodemverbetering noodzakelijk is, wellicht is er te weinig magnesium. Veel planten slaan geel uit en ik heb gelezen dat dat kan komen door een gebrek aan magnesium. Beetje experimenten dus om te kijken wat werkt. Dat is ook niet erg, ik vind het wel een uitdaging eerlijk gezegd en ik leer elke keer weer bij.

Ondanks dat niet alles het even goed doet, is is het een hele verbetering met hoe het was en ben ik erg tevreden met de aanblik!

Categorieën:Wonen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

