Home > Wonen > Mijn moestuin

Mijn moestuin

Ik heb al een tijdje niets meer over de tuin geschreven zag ik, dus dat wordt de hoogste tijd. Ik wilde eerst een post doen over de totale transformatie van de tuin, maar dat is een nachtmerrie met zoveel foto’s om dat allemaal uitgelijnd te krijgen, dus ik doe het even hoekje voor hoekje…en we beginnen natuurlijk met mijn trots: de moestuin.

Dit is hoe het er in maart dit jaar uitzag: een kale hoek met een hele grote, volledig verwilderde struik. Op de foto is nog niet eens te zien wat een troep er achter en onder die struik lag, maar dat moet je dan maar even aannemen. Allereerst ging dus die struik eruit, ook al geen geringe klus want hij zat aardig diep in de grond. Dat ruime al lekker op. Maar de grootste klus was het verwijderen van de grasplaggen en het omspitten van de aarde.

Op Hemelvaartsdag ging Rogier daarmee aan de gang. Het ging sneller dan ik had verwacht eerlijk gezegd, al was het echt wel hard werken. Met een paar uurtjes waren alle grasplaggen afgestoken. De dag erna hebben Karen en ik de grond goed omgespit en nieuwe aarde toegevoegd. Eigenlijk hadden we daarna moeten composteren en wachten, maar aangezien het al eind mei was, kon ik daar niet meer op wachten omdat het anders te laat was om nog iets te zaaien. Ik heb de gok dus gewaagd en ben gewoon gaan zaaien. Er is van alles de grond in gegaan: broccoli, bonen, vier tomatenplantjes, een lading kruiden in potten, sla, rabarber, paksoi en nog veel meer. In de hoek kwam een braamstruik en langs de witte muur wat zonnebloemen (niet eetbaar, wel mooi!) En toen was het wachten op wat er zou gaan groeien.

De tomaten hadden wat moeite om aan te slaan in eerste instantie, vooral omdat ze gepest werden door giga ladingen bladluis. Daar moest dus even stevig gesproeid worden met luizenmiddel. Ook bij de rest was geduld nodig…zacht gezegd niet mijn sterkte kant, haha! Maar na enige tijd staken de eerste groene sprietjes hun kop boven de grond. Niet alles deed het even goed, tot dusver is er nog maar één broccoliplantje omhoog gekomen en de bonen doen het helemaal niet. Maar de tomaten groeien lekker door, er zijn twee kroppen sla in ontwikkeling, de paksoi en de rabarber doen het lekker, de zonnebloemen groeien goed en de keukenkruiden beginnen ook te komen. In een tweede zaaironde heb ik nog rode bieten gezaaid, evenals wortelen, rode kool en andijvie. Ik ben erg benieuwd naar de oogst!

Inmiddels zijn er ook nog losse bakken bijgekomen met nog meer tomaten (waren in de aanbieding voor 10 cent per plantje…dat leek me de moeite waard!), vier paprikaplantjes en nog een bijzonder kruid genaamd stevia (een natuurlijk zoetmiddel). Ik hoop erg dat die aanslaat. Twee bakken met jonge, eigen gekweekte lavendel moeten de boel straks een beetje kleur gaan geven. Ook heb ik op een plek achterin de tuin nog courgette en pompoen gezaaid. Daar lag een soort compost hoop en dat is de ideale plek voor deze plantjes die veel voedingsstoffen nodig hebben. De courgette doet het geweldig goed, de pompoen is nog wat aarzelend maar ik heb goede hoop. Ik zal binnenkort nog even wat nieuwe foto’s plaatsen, deze zijn alweer van een paar weken geleden en het groeit allemaal hard nu!

Ik moet zeggen dat ik veel lol beleef aan het onderhouden van de moestuin, al is het ook wel lastig (en ook veel werk – bijvoorbeeld het begieten van de jonge plantjes elke dag). De grond is hier niet ideaal, het is ontzettende dikke klei. In het najaar als alles geoogst is wil ik dus ook nogmaals flink gaan omspitten, in ieder geval compost toevoegen en wellicht ook wat zand om het wat losser te maken. Ook een bodemanalyse zou niet slecht zijn, er is in jaren niets aan de tuin gedaan en het kan goed zijn dat de bodem wat uit balans is (bv zuur geworden). Maar goed, nu eerst eens even kijken hoe de eerste ronde eigen grote gaat worden!

Categorieën:Wonen
  1. Mariska
    juli 4, 2011 om 1:50 pm

    Hé Rachel,

    Een kruid wat je gewoon in de vaste grond kan planten, is bieslook. Deze geeft in het voorjaar ook prachtige paarse pluimen! Ik heb hem nu voor het tweede jaar in de aarde en het groeit gigantisch goed….klein beetje is dus voldoende, want hij breidt enorm uit.
    Zo maar even een tip van mij. Wist helemaal niet van de pluimen af, maar werd er afgelopen jaar blij door verrast. En ruccola is ook leuk om te zaaien, dit kun je binnen 3 weken oogsten!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

