Home > Elian > Is het vrijdag vandaag?

Is het vrijdag vandaag?

Elian stelt deze vraag met grote regelmaat: ‘is het vrijdag vandaag mama?’ Of: ‘Wat voor een dag is het vandaag?’ Want vrijdag heeft voor Elian een bijzondere betekenis: vrijdag is namelijk donut-dag. Elke vrijdag gaan Elian en ik als hij uit de Kindergarten komt twee chocoladedonuts kopen bij de bakker. Elian is verzot op chocolade en dit is een traktatie waar hij echt de hele week naar uitkijkt. Ik bestel ze ’s ochtends al bij de bakker als ik hem weggebracht heb om zeker te weten dat ze niet op zijn. En als we dan rond half twee bij de bakker komen, doet Elian zelf de bestelling in het Duits: ‘Zwei Schokodonuts bitte,’ zegt hij dan netjes. Hij krijgt het zakje in zijn handen gedrukt en zegt ‘Danke schön’. En vlak voordat we de deur uitlopen roept hij in het Bayerisch: ‘Auf Wiederschauen!’. De bakkers-dame lacht altijd al als ze hem ziet binnenkomen.

Onderweg maakt hij altijd hetzelfde grapje: ‘Jij krijgt niet mama,’ zegt hij dan. ‘Ik ga ze allebei opeten’. Ik veins verontwaardiging en als ik dat niet echt genoeg breng, word ik daar op geattendeerd door mijn zoon. ‘Mama moet huilen’, geeft hij aanwijzingen als een voleerde regisseur. Zo gaan we al lachend en plagend naar huis. Daar kan hij nog net opbrengen om snel te bidden (beetje volgens het Twentse spreekwoord ‘In Twente houden we van een kort gebed en een lange metworst’) alvorens hij aanvalt. Hij geniet van elke hap tot de donut op is en zijn hele toet onder de chocolade zit.

En als het maandag is begint het vragen al. Is het al vrijdag mama? Nee knul, nog vier nachtjes slapen. Heerlijk, zulke kleine dingen om naar uit te kijken…

Categorieën:Elian
  1. Mariska
    maart 19, 2011 om 4:59 pm

    Geweldig!
    Wat een ventje. Jullie zijn gezegend met een bijzonder, grappig en slim ventje!
    Nou, geniet maar lekker van vrijdag donutdag. Voor je het weet, gaat hij op vrijdag ook ’s middags naar school….

    • Rachel Blom
      maart 22, 2011 om 10:13 am

      Ik bedenk me dat ook iedere keer…voor ik het weet is hij zestien en komt’ie thuis met een brommer en een vriendin, haha!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

