Home > München > Mijn München-tip: de Viktualienmarkt

Mijn München-tip: de Viktualienmarkt

Ondanks dat we op zo’n 40 kilometer van München wonen, kom ik er niet zo vaak. Dat heeft met name te maken met het feit dat we ‘maar’ één auto hebben die Rogier door de weeks mee heeft en ik met het openbaar vervoer te lang onderweg ben naar München toe, om op tijd terug te zijn om Elian op te halen van de Kindergarten. Niet dat ik klaag hoor, begrijp me goed. Het is ook niet nodig om iedere keer die kant op te gaan, ik heb alles wat ik nodig heb in de buurt (of binnen ‘klikbereik’ zoals ik pas iemand hoorde zeggen…ik koop inderdaad veel via Internet!) Maar ik kan er wel van genieten als het er dan een keer weer van komt om naar München te gaan. Gisteren ben ik met Mariëlle samen geweest en één van de plekjes die ik haar graag wilde laten zien is de Viktualienmarkt. Vlakbij de beroemde Marienplatz in het hart van München is een plein waar een dagelijkse markt is, de Viktualienmarkt. Het is één van mijn favoriete plekjes in München. Het is van oorsprong een boerenmarkt die al meer dan twee eeuwen gehouden wordt, inmiddels uitgegroeid tot een enorme verzameling marktkramen en min of meer permanente ‘kiosken’ waar allerlei verswaren worden verkocht. Voor culinaire liefhebbers is het er echt genieten.

In de winter is het aantal kramen redelijk beperkt, maar in de zomer puilt het uit van de stallen…en van de mensen overigens. Dan staat er in het midden van de markt een groot terras waar geheel volgens Duitse traditie aan lange tafels bier wordt gedronken met een grote pretzel erbij (genaamd Brezen of op zijn Bayerisch Brezn) of natuurlijk een Weißwurst. Nog een reden om uit te kijken naar de zomer :) Er zijn dan kramen met honderden soorten kaas, eigengemaakte honing, Italiaanse delicatessen zoals tientallen soorten olijven en eigengemaakte pesto’s en er is een kraam met honderden variëteiten in thee. Er zijn verschillende stallen met bloemen, waarvan een niet onaanzienlijk deel natuurlijk uit Nederland komt🙂 Je kunt er alle soorten fruit en groente vinden, inclusief soorten die je nog nooit eerder hebt gezien. Ik heb bijvoorbeeld letterlijk tientallen soorten paddenstoelen gezien, deels vers en deels gedroogd. Er zijn ook vele stalletjes met vers vlees, nu wordt bijvoorbeeld veel wild verkocht. Complete reeruggen, konijnen, eenden, ganzen liggen klaar om meegenomen te worden. Maar ook grote stukken rund waar ze de t-bone steak ter plekke voor je afsnijden op de gewenste dikte. Uiteraard wordt ook Münchener Weißwurst verkocht, de lokale specialiteit (die overigens heerlijk is, net als de meeste soorten worst hier).

Wat ik zo leuk vind aan de Viktualienmarkt is het vakmanschap wat je hier nog tegenkomt. Men zet trots op de deur dat men zelf het vlees slacht, dat de worst allemaal zelf gemaakt is en dat de eieren van eigen kippen komen. Het is een ambachtsmarkt waar mensen trots zijn op hun producten en dat is mooi om te zien. Daarbij is het gewoon een paradijs voor wie van koken en eten houdt!

Dus voor wie ooit in München is, dit is echt een aanrader!

Categorieën:München
  1. Jenny
    februari 23, 2011 om 11:40 am

    Leuk zeg zo’n markt! Vooral in de zomer!

  1. juli 6, 2012 om 10:31 am

Geef een reactie

