Home > Elian > De Here Jezus heeft au

De Here Jezus heeft au

Elian en ik lopen elke dag samen van de Kindergarten naar huis. ’s Ochtends brengt Rogier ons weg met de auto en rijdt dan door naar zijn werk, maar om kwart over één haal ik Elian lopend op. Een van de leidsters van de Kindergarten woont bij ons in de straat en zij wees me op een kortere route. Deze loopt over het plaatselijke kerkhof en nadat ik constateerde dat ‘iedereen’ deze shortcut neemt, voelde ik me vrij hetzelfde te doen. Elian vindt het allemaal machtig interessant. De graven worden keurig onderhouden en je ziet veel kaarsen (van die nepgevallen die lang branden), beplantingen, kransen enz. We wonen in een katholiek gebied en veel van de familiegraven zijn dan ook versierd met religieuze afbeeldingen in allerlei soorten. Uiteraard zie je veel afbeeldingen en beelden van Jezus aan het kruis (en ook van Maria met het kindje Jezus overigens). Elian is er erg door gefascineerd. Elke dag als we erlangs lopen, geeft hij commentaar op de beelden die hij ziet. Dat is de Here Jezus aan het kruis. Dat is alleen een kruis, zonder de Here Jezus. Dat is Maria, de mama van de Here Jezus.

De meeste indruk maakt echter een soort klein bidkapelletje achter op de begraafplaats. Hier hangt een groot beeld van Jezus aan het kruis. De eerste keer dat Elian dit beeld zag, constateerde hij dat de Here Jezus een beetje vies was op zijn handen, zijn voeten en zijn buik. Maar toen ik uitlegde dat dat bloed was, kreeg hij een diepe frons op zijn gezichtje. Ik vertelde over de Here Jezus die aan het kruis werd gespijkerd en dat Hij daardoor bloedde. Het maakte diepe indruk, want Elians ernstige reactie was: mama, de Here Jezus heeft au. Ik benadrukte dat het gelukkig maar een beeld was en niet de Here Jezus zelf, maar Elians empathische hartje was geraakt. En elke dag als we nu langs dit beeld lopen, zegt hij hetzelfde: de Here Jezus heeft au mama, Hij heeft au aan Zijn handen en aan Zijn voeten en aan Zijn buik. Hij kijkt dan even medelijdend naar het beeld en dan zwaait hij vriendelijk met zijn handje naar de ‘Here Jezus’ en roept vrolijk: ‘daaaag, Here Jezus, tot morgen!’ En ik bedenk me dan maar dat Jezus een enorme kindervriend is en vast met een glimlach dit kleine mannetje bekijkt, dat zo’n empathie heeft omdat Hij ‘au heeft’.

Categorieën:Elian
  1. Henk en Ardy
    januari 28, 2011 om 6:44 pm

    Wat een prahtig verhaal!Vanmiddag hadden we met de senioren een high tea.Daar heb ik het aan een paar zusters verteld: de Here Jezus heeft au,mama! en..Dag Here Jezus,tot morgen! Geweldig! Geef Elian een dikke knuffel van me.Ardy

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

