Home > Wonen > Een interne verhuizing

Een interne verhuizing

De nieuwe indeling van de studeerkamer

Onze collectie boeken is best indrukwekkend. In ons vorige huis hadden we die in onze ‘bibliotheek’ staan op de begane grond. In ons huis hier hadden we na enig puzzelen een indeling van de ‘studeerkamer’ gemaakt waarbij ook de meeste boeken erin pasten. Met hulp van de fameuze Ikea-Billy kasten hadden we de beschikbare ruimte effectief benut, waarbij er naast alle boeken ook nog plek was voor twee werkplekken. Maar vorige week liet ik me ontvallen tegen Rogier dat ik eigenlijk niet zo happy was met mijn werkplek. Ik zat recht voor een raam, maar omdat de zon daar op staat moest ik het rolluik veelal dichthouden waardoor mijn uitzicht zacht gezegd saai was. Maar ik zat ook gewoon niet lekker, voelde me wat ingesloten op de een of andere manier. Rogier bleek hetzelfde probleem te hebben en was ook niet happy met zijn hoekje.

De boeken in de woonkamer

We hebben flink zitten nadenken en puzzelen wat dan de oplossing zou moeten zijn. We konden een deel van de boeken boven neerzetten, maar ja, daar waren we allebei niet gelukkig mee. We houden ervan om boeken om ons heen te hebben. Uiteindelijk besloten we twee kasten uit de studeerkamer te halen en te verplaatsen naar de woonkamer. Daar zou alle fictie komen te staan, bepaald geen kinderachtige collectie. Alle non-fictie zou in de studeerkamer blijven. Om voldoende kastruimte te hebben, sleepten we nog een oude Billy kast naar boven voor in de studeerkamer. Ook besloten we de zilvergrijze tafel die in ons vorige huis ook in de bibliotheek had gestaan, in de studeerkamer te zetten (waarmee in de hobbykamer in de kelder waar deze stond plaats komt voor een tafeltennistafel, maar daarover een volgende keer meer). Het was een enorm gesleep. Alle boeken moesten er zo ongeveer uit. Toen ik die chaos aan boeken zag, zonk me de moed wel even in de schoenen. Ik had ze zes maanden geleden allemaal net met veel moeite en zorg in de kast gezet en nu konden we opnieuw beginnen. Het voelde als opnieuw verhuizen.

Blik op 'mijn' hoekje in de studeerkamer

Maar met flink doorwerken kregen we de interne verhuizing in iets meer dan 24 uur rond. De aanblik van de woonkamer is totaal anders nu er drie kasten met boeken staan maar we zijn er allebei blij mee. Het voelt wat meer als een woonkamer, als onze woonkamer, in plaats van een huis met onze meubels erin. Maar de grootste verandering is de studeerkamer. We hebben onze werkplekken beiden een kwartslag gedraaid, zitten dus nu feitelijk met onze ruggen naar elkaar toe, maar wel met open ruimte in de rug in plaats van een volle boekenkast er vlak achter. Het oogt meteen veel ruimer, veel lichter. De leestafel in het midden staat goed en is praktisch. Maar het belangrijkste is: we zijn allebei echt happy met onze werkplek zo. En het leuke is dat we er niets nieuws voor hebben hoeven kopen, het was gewoon een verplaatsen van wat we al hadden. We waren tamelijk moe na afloop (ik had echt spierpijn van het sjouwen met stapels boeken…), maar zeer, zeer voldaan!

Categorieën:Wonen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

