Home > Algemeen, Familie en vrienden > Welkom thuis

Welkom thuis

Mariëlle geniet van de sushi

Afgelopen weekend was ik een paar dagen in Nederland. Er was maandagavond een ledenvergadering in onze kerk in Zoetermeer waar ik graag bij wilde zijn en dus heb ik er een gezellig weekend van gemaakt. De KLM had een mooie winteraanbieding dus ik kon voor weinig een rechtstreekse vlucht boeken van München naar Amsterdam, helemaal perfect. De heenvlucht verliep ook probleemloos. Het grappige is dat de stewardessen bij de uitgang altijd ‘welkom thuis’ tegen je zeggen als je Nederlander bent bij aankomst op Schiphol. Ik moest daar wel even over nadenken. We wonen alweer zes maanden in Duitsland en het voelt ook echt als een thuis, maar toch is aankomen in Nederland in zekere zin ook wel thuis komen. Misschien kun je als mens wel meerdere plekken hebben die als ‘thuis’ voelen? Nou ja, even een filosofisch momentje. Ik had mijn vlucht zo getimed dat mijn oudste zus Karen een ruim uur na mij zou aankomen (zij werkt door de week in Helsinki en vliegt op en neer) want vrijdagavond zouden we voor het eerst sinds hele lange tijd weer een zussenavond hebben. Mijn jongste zus Mariëlle was ook naar Schiphol gekomen en stond op me te wachten toen ik de bagagehal uitkwam. Het was een tv-waardig momentje🙂 Het was heerlijk om weer even bij te praten met z’n drieën (eerst ook nog met mijn zwager erbij, maar die vluchtte later naar een vriend van hem) onder het genot van door Karen zelf gemaakte sushi en sashimi. We hebben zitten smullen!

Op de foto met Esther, één van de jeugd

Zaterdags zijn we vanuit IJsselstein (waar Karen woont) via Zoetermeer (om mijn bagage te droppen en Chris, een vriend van me op te pikken) naar Amsterdam gereden, alwaar het oerhollands baggerweer was. Na een heerlijke lunch zijn Chris en ik de bios ingedoken en gingen mijn zussen verder shoppen. ’s Avonds had ik afgesproken naar de soos te gaan, de jeugdruimte in onze kerk die elke zaterdagavond open is voor jeugd. Er was aangekondigd dat ik zou komen, dus er waren veel mensen gekomen om mij even te zien en bij te kletsen. Ik heb er echt van genoten om zoveel van de jeugd (en wat jeugdleiders) weer te zien, ik had ze echt gemist! We hebben dan ook tot aardig laat zitten praten en ik was iets na enen thuis.

 

En met thuis bedoel ik hier ook ‘thuis’, ons huis aan de Nieuwlandstraat. Zoals velen van jullie weten hebben we dat helaas nog niet verkocht. Maar het staat ook niet helemaal leeg. Jolanda de Jager, een goede vriendin van ons, gebruikt ons huis om workshops taarten of cupcakes versieren in te geven voor haar bedrijf Zoet & Meer. Ze heeft onze woonkamer dan ook heel gezellig ingericht met tafels, zwart-wit geblokte kleden overal (die zwart-witte ruitjes zijn een beetje haar handelsmerk), servies enz. Het grappige is dat haar bedrijfskleuren helemaal passen bij de kleuren van de woonkamer, dus het ziet er helemaal hip uit. Het huis zag er daardoor dus ook helemaal niet leeg uit en voelde nog ‘bewoond’. Ze had voor mij even een luchtbed en slaapzak geregeld zodat ik beneden in onze oude bibliotheek kon slapen. Er lag een fles cola en wat lekkers klaar in de koelkast, dus ik voelde me helemaal warm onthaald🙂 Ik had verwacht dat het vreemd zou zijn om weer in ons oude huis te zijn en te slapen, maar dat was het eigenlijk helemaal niet. Ondanks dat onze eigen spullen er niet meer stonden, voelde het nog heel vertrouwd. Ik moest alleen even wennen aan de geluiden van buiten, wat ben ik snel gewend geraakt aan de stilte hier op het platteland! Overigens hebben we gelukkig vanaf 1 maart wel een huurder in ons huis die langere tijd wil huren, dus daar zijn we wel blij mee (al hopen we het nog steeds te verkopen).

Onze voormalige woonkamer, nu in 'Zoet & Meer'-stijl

Zondagochtend ben ik uiteraard naar de kerkdienst in Parousia geweest en dat was ook echt genieten. We hebben in Duitsland nog geen gemeente gevonden waar we ons thuis voelen, dus het was fijn om weer even te kunnen opladen. Na de dienst stonden mensen in de rij om even met me te kunnen kletsen. Tsjonge, ik voelde me echt even populair hoor! Het was goed om vrienden, jeugd, jeugdleiders enz weer even te zien en te spreken, ook al was het noodgedwongen kort. Na de kerk ben ik lekker wezen lunchen bij de familie Van der Weg. Jannetta is jarenlang de vaste oppas geweest van Elian en Jan was als voorganger altijd mijn aanspreekpunt in de gemeente. Het was goed om even bij te praten. Daarna heb ik even kennis gemaakt met de man die ons huis gaat huren vanaf maart. Vervolgens ben ik op bezoek gegaan bij een gezin bij ons uit de gemeente met wie ik veel heb samengewerkt in het tiener- en jeugdwerk. Een deel van hun rozenkwekerij is vorige week afgebrand, maar gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd en is hun huis als door een Gods-wonder gespaard gebleven. Ik vond het best aangrijpend om te zien, zo’n nare puinhoop van verbrande resten, alles afgezet met linten vanwege asbestresten. Het was goed om hen te zien.

Zondagavond heb ik na een heerlijk diner de slechtste film aller tijden gezien, The Green Hornet. Mochten mensen nog naar de bios gaan de komende tijd: deze overslaan. Slecht acteerwerk, achterlijk verhaal, over the top special effects, maar gewoon een bar saaie film. Niks aan. Of zoals Chris en ik na afloop constateerden: nou, dat was weer twee uur van ons kostbare leven verspild.

Maandags ben ik gaan lunchen bij een goede vriendin nog van het MCH Westeinde waar ik jaren heb gewerkt. Meestal spreken we af in het personeelsrestaurant van het ziekenhuis, maar ze was ziek dus ik ben naar haar huis in Wassenaar gegaan. We bellen bijna wekelijks, maar het was zo heerlijk om even in alle rust verhalen te kunnen uitwisselen. Het lijkt wel alsof wij nooit uitgepraat zijn, er is zoveel te vertellen…En dat onder het genot van een heerlijke lunch inclusief carrot cake (worteltjestaart), yummie!

Daarna heb ik de middag doorgebracht bij Jolanda en haar gezin, wat altijd gezellig is. Het viel me weer op hoe snel de tijd gaat in zo’n weekend als je bij vrienden bent, voor je het weet is het alweer een uur of twee verder. Ik ben ook met Jolanda samen naar de vergadering gegaan ’s avonds. Die was zoals verwacht best heftig, maar het was goed dat ik er bij was. Ik was onder de omstandigheden echt ‘blij’ dat ik er was.

Dinsdagochtend heb ik nog snel wat boodschappen gedaan en toen was het alweer tijd om huiswaarts te keren. Op Schiphol heb ik nog even een paar hele spannende minuten gehad want ik heb mijn vliegtuig maar net gehaald. De rij voor de security check bleek meer dan een uur te zijn en daar had ik niet op gerekend. Ik mocht gelukkig vooraan aansluiten van een alleraardigste Rus die mij ertussen liet, waarmee ik een half uur won, maar zelfs daarmee was het akelig krap. Toen ik door de security heen was, was het 13.15 en het boarden begon om 12.55. Ik heb dus echt gerend naar de gate, wat natuurlijk de allerachterste was. Ik kwam helemaal buiten adem aan en op de borden stond al ‘gate closing’. Ik was de laatste aan boord en na mij ging de gate dicht. Gelukkig hadden de KLM dames er begrip voor, zij gaven ook aan dat de lange wachttijden bij de security echt een probleem beginnen te worden omdat meer mensen hun vlucht daardoor missen. Dat gebeurt mij in ieder geval geen tweede keer, de volgende keer ben ik twee uur van tevoren bij de security!

Al met al heb ik een heerlijk weekend gehad en was het fijn om zoveel mensen weer te zien en te spreken. Helaas was het ondanks mijn volle programma niet mogelijk om iedereen te zien, dus als je me alleen in de verte voorbij hebt zien rennen, sorry! Volgende keer beter hopelijk :) Overigens hebben Rogier en Elian het thuis ook erg gezellig gehad met hun ‘mannenweekend’…

  1. Christiaan Greve
    januari 24, 2011 om 10:55 am

    Hey Rachel,

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad, hier, in Nederland:)

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

