Home > Algemeen, Wonen > Waar is de mol?

Waar is de mol?

Het heeft hier de afgelopen dagen flink gedooid. Dat vonden we niet zo erg, we hadden het wel weer even gehad met alle sneeuw. Een van de gevolgen van de dooi was dat we voor het eerst sinds pakweg half november onze tuin weer konden zien. Die had al die tijd bedekt gelegen onder de sneeuw. Maar met het verdwijnen van de sneeuw, verscheen iets wat wat minder aangenaam was. Onze toch al niet zo geweldige grasmat bleek getransformeerd te zijn in een soort maanlandschap. De vraag was niet wie het gedaan had, want dat was wel duidelijk. We hadden overduidelijk bezoek van een hyperactieve mol. Of misschien wel meer dan één, want zowel de voortuin als de achtertuin waren flink onder handen genomen. Dat zou wel erg ambitieus zijn voor slechts één mol…

Maar waar is die mol? En hoe komen we weer van hem (en zijn eventuele vriendjes/familieleden) af? Enig googelen heeft me geleerd dat je niet zo makkelijk van mollen af komt. Ze hebben een hekel aan trillingen. Enkele suggesties waren dus om ijzeren palen in de grond te slaan en hier dagelijks een aantal keren tegen aan te meppen met een hamer. Zie ik best zitten, meteen een mooie manier om van eventuele agressie af te komen. Een creatieve manier was ook om zo’n vreselijk irritante kaart te kopen met een muziekje erin (misschien heeft iemand er nog een over van kerst, met Jingle Bells ofzo??) en dat muziekchipje in een plastic buis in de mollengang te gooien. De gang werkt als een spreekbuis en de mol wordt gek. Lijkt me een kwestie van hopen dat we niet net een muzikale mol hebben…wat gezien zijn naam natuurlijk helemaal niet gezegd is! En dan zijn er nog bepaalde planten die je kunt planten, maar dat kan pas in het voorjaar en tegen die tijd is onze tuin veranderd in een grote zandhoop vrees ik.

Ik denk dus dat ik onze alleraardigste huisbazin maar even ga bellen, zij weet wellicht raad. Het leuke is dat ik zo meteen weer wat nieuwe Duitse woorden leer. Het Duitse woord voor mol is een stuk ingewikkelder: Maulwurf. En een molshoop is een tongbreker: een Maulwurfshügel. Weer wat geleerd. Als ik haar bel heb ik altijd een lijstje naast me liggen met de woorden die ik nodig heb, wel zo handig. Ik moest haar ook nog melden dat we een kleine Leckage hebben im Wäschekeller via een Riss (scheur) in het plafond (die Decke), waarschijnlijk vanuit de Duschkabine. Zo zie je maar weer, elke dag leren we wat nieuws!

Categorieën:Algemeen, Wonen
  1. Eugenie
    januari 13, 2011 om 5:37 pm

    Hoi Rachel,

    In Zoetermeer gebruiken we daar gewoon een mollenklem voor. Onze postzegel die tuin heet, is natuurlijk veel sneller omgewoeld dan jouw landerijen, maar de klem bleek zeer effectief en heeft erger voorkomen. Gewoon te koop bij het tuincentrum, maar ja…. wel in Zoetermeer. Succes!

  2. Christian Groen
    januari 13, 2011 om 6:31 pm

    Haha, ik zie je al staan slaan tegen zo’n ijzeren paal. Ik heb er een beeld bij!

  3. Sander
    januari 13, 2011 om 7:33 pm

    Bierflesjes! (hebben ze vast wel in Duitsland😉 )
    Door de wind gaat het flesje als het ware fluiten (je kent het wel) en als je het flesje in een molshoop duwt horen ze dat inderdaad door de hele gang…

  4. Arianne
    januari 13, 2011 om 8:04 pm

    Als je tegen Nelson, onze hond zegt “waar is de mol?” dan gaat hij heel hard graven (dus dat levert nog meer gaten op). Maar wat pas echt suf is, dat is dat hij laatst ergens stond, naast een molshoop, en dat de molshoop omhoog kwam, maar dat hij daar niet eens op reageerde *zucht*
    Dus dat is geen logé waar je plezier van kunt hebben in je mollenjacht😉

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

