Home > Uncategorized > Thanksgiving

Thanksgiving

Het is vandaag Thanksgiving in de VS, een dankdag formeel ingesteld door president Lincoln waarbij wordt gememoreerd aan de eerste kolonisten die mede door hulp van de Indianen de winter konden overleven. Het is inmiddels een zeer commerciële feestdag geworden waarbij een kalkoen onontbeerlijk lijkt, maar bij veel gezinnen is het toch een moment om even stil te staan bij alle dingen waarvoor je dankbaar bent. Een oud Johannes de Heer lied wat we vroeger nog wel eens zongen in de kerk waar ik ben opgegroeid zegt ‘tel uw zegeningen één voor één, tel ze alles en vergeet er geen’. Het is goed om af en toe eens bewust stil te staan bij alle zegeningen in ons leven, alle mooie dingen, alle dingen waar we dankbaar voor zijn, want soms kunnen alle zorgen die je hebt je volledig in beslag nemen.

Wij hebben best zorgen op het moment, bijvoorbeeld om ons huis in Nederland wat nog steeds niet verkocht is. Maar ook om onze oude gemeente in Zoetermeer waar veel speelt, om het jeugdwerk wat ik eerder heb moeten loslaten dan ik had gewild, om individuele jongeren van wie we weten dat ze het zwaar hebben. We hebben zorgen over mijn zusje in Oeganda die weer ziek is, over mijn moeder die op haar werk met een groot conflict te maken heeft. We hebben zorgen over mijn opa en oma voor wie de jaren zwaar beginnen te worden en van wie we zo ver vandaan zitten. We hebben zorgen gehad om Rogiers moeder die nare complicaties had na een ogenschijnlijke routine ingreep. We hebben zorgen over vrienden bij wie grote privé problemen spelen. Juist als je ver weg zit, drukken die zorgen soms zwaar.

Daarom wil ik vandaag op Thanksgiving focussen op alle dingen waar we dankbaar voor zijn en iedereen die onze blog leest aanmoedigen hetzelfde te doen (sterker nog: deel je zegeningen en dankbaarheid met ons en met anderen in een reactie!). Want laten we nooit vergeten dat alles wat goed is in ons leven, alles wat ons dankbaar maakt, ons door God gegeven is.

Hier komen ze dan, in volstrekt willekeurige volgorde en geenszins uitputtend:

  • we zijn dankbaar voor ons prachtige vrijstaande huis hier, voor alle ruimte en de mogelijkheid om gasten te ontvangen
  • we zijn dankbaar voor de mensen die we al konden ontvangen, het is goed om ons plekje hier met vrienden en familie te kunnen delen
  • we zijn dankbaar voor de natuur hier, voor ons grote tuin en de rust die we hier ervaren
  • we zijn dankbaar voor onze voorraadkelder die volstaat met eten, we komen niets te kort
  • we zijn dankbaar dat Elian het geweldig naar zijn zin heeft op de Kindergarten en zich niet eenzaam voelt
  • we zijn dankbaar voor Internet waardoor we makkelijk contact kunnen houden met al onze vrienden en familie
  • we zijn dankbaar dat Rogiers baan zo goed bevalt, hij geniet van alle uitdagingen en mogelijkheden
  • we zijn dankbaar dat ik naar het B1 weekend kon gaan en daar verschil kon maken in levens van jongeren
  • we zijn dankbaar dat we een periode van relatieve rust hebben (vooral ik) na zes jaar snoeihard werken, het is goed om even op te kunnen laden
  • we zijn dankbaar voor de goede relatie met de eigenares van ons huis, ze helpt in in veel dingen en is altijd bereid advies te geven
  • we zijn dankbaar voor onze houtkachel waar we in de weekenden zo heerlijk van kunnen genieten
  • we zijn dankbaar voor alle boeken die we hebben waar we zo van kunnen genieten
  • we zijn dankbaar voor onze vrienden, met sommigen trekken we al meer dan 15 jaar op. God heeft ons gezegend met geweldige vrienden in alle fases van ons leven tot nu toe en dat is kostbaar
  • we zijn dankbaar dat we op onze leeftijd nog steeds grootouders hebben (mijn opa en oma en Rogiers oma), wat een zegen en een voorbeeld zijn zij voor ons!
  • we zijn dankbaar dat Rogier direct na zijn promotie een baan heeft gevonden in een tijd waarin zoveel mensen werkloos zijn
  • we zijn dankbaar voor alle support van familie en vrienden de afgelopen maanden, zowel praktisch als emotioneel. Het is best pittig geweest om deze stap te maken, voor onszelf en voor de mensen die we moesten achterlaten, maar we zijn enorm blij met alle hulp en steun
  • we zijn dankbaar voor onze prachtige zoon van wie we zo intens genieten. Elke dag weer geeft hij ons vreugde
  • we zijn dankbaar voor ons huwelijk, dat we al vijftien jaar lang lief en leed mogen delen. In een tijd waarin zoveel relaties op de klippen lopen is het een kostbaar goed om het samen goed te hebben.

Bovenal zijn we dankbaar dat we God mogen kennen en Zijn kinderen mogen zijn, dat Hij ons elke dag zegent en wil blijven zegenen en dat Hij ons nooit in de steek zal laten. Zijn timing is niet altijd de onze, maar we weten dat wie op de Heer vertrouwen, nooit teleurgesteld zullen worden.

Categorieën:Uncategorized
  1. Martin van de Velde
    november 25, 2010 om 11:04 am

    – Ik ben dankbaar voor de geweldige vrienden die ik om me heen mag hebben, waar ik op terug kan vallen wanneer nodig, maar die ik op mijn beurt ook weer vriendschap en ondersteuning kan bieden
    – Ik ben dankbaar voor mijn ouders, die me in het verleden meerdere keren geweldig hebben ondersteund en dit nog altijd doen.
    – Ik ben dankbaar voor Gods liefde voor mij en met mij voor iedereen. Het is geweldig om voor zo’n God te mogen leven.
    – Ik ben dankbaar voor het feit dat ik gitaar kan spelen, dat ik dat talent in mijn vingers heb gekregen. Het is voor mij een heerlijk tijdsverdrijf.
    – Ik ben dankbaar voor het feit dat ik, hoewel dat nu reeds achter de rug is, een eerste serieuze relatie heb mogen hebben en heb mogen ervaren wat het is om liefde te ontvangen en uit te delen, naar iemand die jou heel dierbaar is.
    – Ik ben dankbaar voor het feit dat ik studeer, dat ik daar de mogelijkheid toe heb.
    – Ik ben dankbaar voor mijn bijbaantje bij TNT Post, waar ik binnenkort alweer twee jaar werkzaam ben. Ik kan me niet bepaald een relaxtere bijbaan bedenken en ik werk er dan ook met veel plezier.
    – Ik ben dankbaar voor mijn a.s. debuut in het aanbiddingsteam van Parousia, dat ik daar de kans toe krijg, om me door te ontwikkelen in mijn gitaar spel en om de gemeente te dienen.
    – Ik ben dankbaar voor Navigator Studentenvereniging Den Haag, waar ik lid van ben. Een geweldige groep mensen, die echt uitdragen wat het is om een christelijke student te zijn.
    – Ik ben dankbaar voor het feit dat God zijn beloftes nakomt en voor Zijn kinderen zorgt. Hierdoor mag je weten dat wat er ook gebeurt in je leven, God bij je is en je door je problemen en moeilijke tijden heen helpt.
    – Ik ben dankbaar voor de heerlijke muziek die te beluisteren is, waardoor je een fijn gevoel krijgt als je je slechts voelt.
    – Ik ben dankbaar voor het feit dat ik kan zingen en dit zo nu en dan samen kan doen met andere, voor meerstemmige harmonie.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

