Home > Werk > NaNoWriMo

NaNoWriMo

Zoals een aantal van jullie misschien wel weet, ben ik al jarenlang op verschillende manieren aan het schrijven. Als kind maakte ik al een eigen magazine, genaamd MasMas (een variatie op het magazine SamSam dat op school werd uitgedeeld). Als tiener schreef ik hele boeken, eerst met de hand en later op mijn ouders’ typmachine (ik heb ze bewaard en nu ingescand…echt vet grappig om terug te lezen!). Ook als ‘volwassene’ bleef de drang om te schrijven. Ik schreef met gemak het hele studentenblaadje vol, leverde regelmatig bijdragen aan een geschiedkundig studentenblad, schreef scripts voor films en docus, was freelancer voor het weekblad, maakte columns voor de website van de kerk en ben zelfs een tijd in dienst geweest van een ziekenhuis als bedrijfsjournalist. Kortom: schrijven is wel een rode draad in mijn leven.

Al langere tijd had ik het verlangen om er meer mee te gaan doen en de laatste weken ben ik daar veel over aan het nadenken geweest. Mijn verlangen is om christelijke boeken te gaan schrijven, fictie en non-fictie om zo mijn geloof met anderen te delen. Jongeren blijven dan toch wel een hele aantrekkelijke doelgroep, beetje mijn eerste liefde eigenlijk, maar ik heb ook veel met ‘Christian women’s fiction’ zoals dat dan zo mooi heet en iets over jeugdwerk zou ook niet onlogisch zijn. Het is dus best lastig om uit te vogelen wat ik dan precies wil gaan schrijven, ik heb zoveel ideeën en concepten. De afgelopen weken heb ik geprobeerd hier meer handen en voeten aan te geven. Ik ben bijvoorbeeld een tweede blog begonnen die echt gaat over mijn schrijfactiviteiten en mijn reis hierin (rachelblom.wordpress.com, is Engelstalig), heb boeken gelezen en veel info op Internet opgezocht. En ik heb het gevoel dat ik klaar ben om serieus te gaan schrijven.

Om mijzelf een uitdaging te geven, heb ik besloten mee te gaan doen met het NaNoWriMo project, ofwel de National Novel Writing Month. De uitdaging is om tussen 1 en 30 november een boek van minimaal 50,000 woorden te schrijven. Wereldwijd doen er zo’n 100,000 mensen mee in allerlei landen die zich geregistreerd hebben op een website. Je mag in elke taal schrijven (ik ga in het Engels schrijven) en je kunt bijhouden hoeveel je hebt geschreven elke dag. Voor meer info kijk maar op www.nanowrimo.org Aan het einde kun je je document uploaden naar de website, die telt het aantal woorden en als dat er 50,00 of meer zijn heb je ‘gewonnen’. Er is geen prijs aan verbonden, alle manuscripten die geuploaded zijn worden weer vernietigd, je doet het puur voor jezelf.

Ik wil die uitdaging wel aan en ga dus in november keihard aan het werk met een idee voor een christelijke ‘roman’ voor tieners (het woord roman is hier misleidend omdat het de associatie met een romance oproept, ik bedoel met roman gewoon een fictieboek, een ‘novel’ zoals dat zo makkelijk heet in het Engels). Over de inhoud hul ik me nog even in zwijgen, maar ik heb er enorm veel zin in. Ter ondersteuning heb ik een supercool programma on trial dat Scrivener heet, een Mac applicatie speciaal bedoeld voor grote schrijfprojecten. Ik ben dus helemaal happy en voorbereid om te gaan starten. NaNoWriMo: bring it on!

Categorieën:Werk
  1. Arianne
    oktober 27, 2010 om 8:15 pm

    Leuk, Rachel, ik ken nanowrimo wel. Had altijd een paar collega’s, die meededen. Andere stijl dan jij van plan bent, maar er ging een enorme energie uit van dat in 1 maand pieken. Super.
    Succes; ik houd je in de gaten😉

  2. Erica
    oktober 28, 2010 om 6:06 am

    Applaus, met jouw talent moet je zeker iets doen. De richting die je kiest is ook goed. Kan ik al intekenen voor je eerste boek? Succes!!!

  3. Marielle
    oktober 28, 2010 om 6:23 pm

    Ik bied me graag aan als proof reader!!😀

    • Rachel
      oktober 30, 2010 om 8:09 am

      Haha, daar maak ik graag gebruik van!

  4. Rachel
    oktober 30, 2010 om 8:10 am

    Bedankt voor de aanmoedigingen, ik zal jullie via de blog op de hoogte houden!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

