Home > Algemeen > Oktoberfest: O’ zapft is!

Oktoberfest: O’ zapft is!

Zoals misschien ook velen van jullie had ik aanvankelijk mijn bedenkingen bij het Oktoberfest. Voordat we naar Duitsland verhuisden hadden we er natuurlijk wel eens van gehoord en het beeld dat was blijven hangen was dat van aan lange tafels veel bier drinken. Erg boeiend klonk dat niet. Goed om al vast naar het einde van het verhaal te springen. Ik ben er gisteren geweest en ik ben een geweldige ervaring rijker en heb me kos-te-lijk vermaakt. Daarbij, volgend jaar ben ik weer van de partij, maar dan in lederhosen!

Even terug naar het begin. Al vanaf mijn eerste werkdag, vier weken geleden, was het Oktoberfest een terugkerend gespreksonderwerp. Het werd me al snel duidelijk dat velen er naar toe leven om naar het Oktoberfest te gaan. Het Oktoberfest is absoluut een happening voor iedereen, alle lagen van de bevolking en alle leeftijden. Op de Theresienwiese in hartje München wordt voor het fest een enorm park neer gezet met kleine en grote attracties, eetgelegenheden, en natuurlijk de feesttenten. Het opbouwen van dit alles alleen al duurt 6-8 weken, zo heb ik me laten vertellen. Oktoberfest vieren doe je samen. Met je gezin/familie, met je vrienden, en het is erg gebruikelijk om het ook samen met collega’s te doen. Mijn bedrijf, net als menig ander bedrijf, huurt jaarlijks daarvoor dus ook een paar tafels af in een van de tenten. Dat is ook wel nodig wil je plek hebben en het schijnt dat je ook zo’n 9 maanden van te voren je reservering moet hebben gedaan wil je zeker zijn van je plekje! Goed, toen ik vier weken geleden begon met werken, werd ik dus met een knipoog gecomplimenteerd om mijn uitstekende timing. Het werd me al snel duidelijk: dit mocht ik niet missen. Gisteren was het dan zover. We togen rond 15:30 uur richting centrum München. Grappig detail is dat menig collega ofwel die dag in lederhosen of dirndl naar het werk kwam, of zich vlak voor vertrek eerst even ging omkleden. Want naar het Oktoberfest ga je natuurlijk in traditionele Beierse kledij!

Bij aankomst in onze feesttent was het al een gezellige boel. Het was al goed druk. Bijna alle tafels waren al bezet. Op een verhoging in het midden van de tent speelde een band allerlei lekkere meezingers. Er werd bier aangerukt. One size fits all, uiteraard alleen per liter…. Daarbij moet ik trouwens opmerken dat er eigenlijk drie soorten worden geserveerd: (1) gewoon bier, (2) radler: dat is limonade met een beetje bier, maar het ziet er wel uit als bier (3) alcoholvrij bier. Voor ieder wat wils dus, ook voor de niet ervaren drinker. En naarmate de uurtjes verstreken steeg de sfeer. Ik kan niet anders zeggen, ik heb enorm veel plezier gehad (en voor de kritische lezertjes, nee dat was niet vanwege buitensporige hoeveelheden (1)!). Ik schreef hierboven al dat ik mijn bedenking had. Dat is wel een beetje omdat mijn beeld bij drinkfestijnen toch een beetje is dat er toch vaak een punt komt dat het niet meer leuk is, er komt rottigheid, of mensen kunnen zich op een andere manier gewoon niet meer beheersen. Mijn ervaring gisteren was absoluut anders. Het was gewoon een vrolijke boel. Het laat zich moeilijk goed beschrijven, maar het filmpje wat ik heb gemaakt laat wellicht wat zien van hoe het eraan toeging. De volgende fasen laten zich wel gemakkelijk onderscheiden:

Fase 1: iedereen zit gewoon aan z’n tafeltje. Band speelt leuke deuntjes. Menigeen eet een lekker gegrild kipje. O ja, met een biertje erbij.

Fase 2: iedereen zingt lekker mee. Er wordt getoast door flink met de pullen tegen elkaar te klinken.

Fase 3: een enkel groepje gaat op de banken staan, iedereen zingt verder luidkeels mee.

Fase 4: een enkel groepje zit nog op de banken, de rest staat en springt, zwaait, joelt.

Ach, kijk zelf maar…. (Voor filmpje even doorklikken naar onze Youtube pagina….)

En voor meer foto’s: ga naar onze Flickr pagina…

En mijn favoriete deuntje (deze is wel zeker 4 keer langs gekomen, met bijbehorende gebaren….)

Und ich flieg, flieg, flieg wie a Flieger
Bin so stark, stark, stark wie a Tiger
Und so groß, groß, groß wie a Giraffe so hoch
Wohohohhoooooooccch
Und ich spring, spring, spring immer wieder
Und ich schwimm, schwimm, schwimm zu dir nüber
und ich nimm, nimm, nimm di bei der Hand weil ich di moag und ich soag:
Heut ist so a schöner Toag lalalalalaaaalalaa
Heut ist so a schöner Toag lalalalalaaaalalaa
Heut ist so a schöner Toag lalalalalaaaalalaa
Heut ist so a schöner Toag lalalalalaaaalalaa

Categorieën:Algemeen
  1. Ardy Derlagen
    september 29, 2010 om 8:30 pm

    Dat is apart!!!Bij ons is het nog september en jullie hebben al Oktoberfest?!

  2. Rachel
    september 29, 2010 om 8:42 pm

    Klinkt idd niet logisch he? Vroeger werd het ook in oktober gevierd maar het is later naar eind september verplaatst vanwege het weer. Het eindigt begin oktober dus ach, het mag nog steeds Oktoberfest heten!

  3. Armida Moes - van Dijk
    september 30, 2010 om 7:04 am

    Een oude duitse wijsheid is ‘Mann muss die feste feieren wie sie fahlen’ en met deze beelden kan ik dat alleen maar beamen, GEZELLIG!!!!
    groetjes uit een donker, regenachtig en herfstachtig Den Haag waar menigeen een gezellig Oktober Fest zou kunnen gebruiken🙂
    Liefs,
    Armida

  4. Casper
    september 30, 2010 om 3:09 pm

    hahaha!!! Gezelligheid, daar zijn we allemaal toch voor?!!
    Nou, leuk dat zo’n mega fest toch positief is uitgevallen…
    Hier druk met allerlei rompslomp….vergelijk het maar met het gezeur wat jullie met het kenteken hadden….alleen dan om gastouder te worden ;.)
    Mail je nog wel ff een keer om het uit te leggen!

    Mariska

  5. Christian Groen
    september 30, 2010 om 10:30 pm

    Haha, dat filmpje! Dat liedje en die gebaren, hilarisch!

  6. willy de jong
    oktober 2, 2010 om 2:49 pm

    hallo rachel en rogier en elian
    ik heb wat verhalen van jullie gelezen en met plezier.
    goed om te lezen dat het goed gaat. ik blijf jullie zo volgen.
    groetjes en tot de volgende keer.
    tante willy

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

