Home > Administratieve regeldingen > Hoe zet ik een auto op Duits kenteken: een handleiding

Hoe zet ik een auto op Duits kenteken: een handleiding

NB: het is opgevallen dat deze blogpost veel wordt gevonden via Google door Nederlanders die graag hun auto op Duits kenteken willen zetten. Voor alle duidelijkheid: je kunt alleen een auto op Duits kenteken zetten als je in Duitsland woont, je hebt namelijk een bewijs van inschrijving in een Duitse gemeente nodig. Je kunt dus niet in Nederland wonen en je auto in Duitsland registeren. Onderstaande post is ironisch bedoeld en is een verslag van onze nogal ingewikkelde route om onze auto over te zetten op Duits kenteken. Mocht je in Duitsland wonen of naar Duitsland verhuizen, dan kun je hier wel handige info vinden.

Om een auto met een Nederlands kenteken over te zetten op een Duits kenteken heb je de volgende zaken nodig:

  • de auto met de Nederlandse kentekens en bijbehorende papieren;
  • je paspoort;
  • een bak met geld;
  • een overschot aan tijd;
  • veel geduld;
  • een stevige tas voor alle papieren die je moet meenemen.

Ik neem jullie mee op de reis die voert naar een Duits kenteken.

Stap 1

Laat je inschrijven in de gemeente in Duitsland. Hiervoor heb je een bewijs van uitschrijving in Nederland nodig. Om een bewijs van uitschrijving in Nederland te kunnen krijgen moet je daadwerkelijk vertrokken zijn. Om je in Duitsland te kunnen inschrijven moet je dat z.s.m. na aankomst doen. Ehm…de oplossing is dus om met je verhuiswagen onderweg naar Duitsland eerst even langs je gemeente te rijden om je uit te schrijven en een bewijs mee te nemen en voordat je je spullen in je huis neerzet, je eerst in Duitsland in te schrijven. Eén heel groot gevaar: als je onderweg een ongeluk krijgt, ben je in geen van beide landen ingeschreven! Kafka zou er van gaan kwijlen…

Stap 2

Ga met je auto, je Nederlandse autopapieren, bewijs van inschrijving in de gemeente, legitimatie en een bom tijd, geld en geduld (en iets te lezen of te doen!) naar het keuringsstation (bij ons de TüV Süd). Leg daar 108 euro en 16 cent neer en laat je auto (hopelijk) goed keuren inclusief de hier verplichte milieukeuring. Zo’n drie uur later krijg je dan een stapel papieren.

Stap 3

Regel Duitse verzekering voor je auto. Daarvoor heb je een bewijs nodig van je in Nederland opgebouwde no-claim. O wacht, die geeft je Nederlandse verzekering pas af als je je verzekering hebt beëindigd. Hmm, lastig. En dan kom je erachter dat veel Duitse verzekeringen geen buitenlandse no-claim overnemen. Driewerf hoera voor de Europese eenheid, zo één zijn we dus ook weer niet. Maar gelukkig vind je een maatschappij die je Nederlandse claim wil overnemen en die zelfs bereid is te wachten op het definitieve bewijs. Joepie! Ok, je bent dan ook bijna twee keer zoveel kwijt als in Nederland maar je bent verzekerd. En mocht je een tweede auto willen kopen, vergeet dan niet dat je je no-claim maar voor één auto mag meenemen. De tweede auto wordt op 80% gezet, tenzij je hem op een andere naam zet en voor die persoon ook een bewijs van je opgebouwde no-claim kunt krijgen. Mag ik even een applausje voor de Ohra die bereid was op onze beide namen een bewijs af te geven van de opgebouwde schadevrije jaren? Service! Jammer dat we daar niet verzekerd konden blijven, had ook een hoop geld gescheeld…Anyway, als je de verzekering hebt geregeld heb je een verzekeringscode en die heb je nodig voor stap 4.

Stap 4

Je gaat naar de Zulassungsstelle van je Kreis, bij ons dus Freising. Je neemt mee: bewijs van inschrijving, de auto, de Nederlandse kentekens, de Nederlandse papieren, de verzekeringscode, je paspoort, een bak geld, een lading geduld en een hoop tijd (en in mijn geval je zoon van 2 1/2 die echt leukere dingen kan bedenken dat dit soort klussen). Daar wordt van alles in een computer ingevoerd. Vervolgens betaal je 60 euro en 40 cent (en dat wordt meer als je een persoonlijk kenteken wilt, dus iets wat je zelf hebt bedacht…maar wat voor een crea iets kun je nou bedenken als het moet beginnen met FS dan twee letters en dan drie cijfers?). Je krijgt een bonnetje mee met je kenteken erop.

Stap 5

In de buurt van de Zulassungsstelle zitten meestal minimaal drie winkeltjes die kentekens maken. Daar loop je heen met je papiertje en je laat twee kentekens maken. Kosten: 27 euro inclusief een zakje snoepjes voor Elian van een alleraardigste mevrouw achter de balie van het winkeltje. Je kijkt naar de kentekens en constateert dat er geen gaatjes in zitten voor schroeven. Aangezien ook Duitsland onder de wetten van zwaartekracht valt heb je hier een oplossing voor nodig. De mevrouw achter de balie heeft ervaring en geeft advies: Nederlandse platen precies op de Duitse leggen, kruisje zetten waar de gaatjes moeten op de Duitse en zij wil de gaatjes wel gratis boren.

Stap 6

Je gaat met je Duitse kentekens weer naar de Zulassungsstelle. Daar ga je onderhandelen met de dame achter de balie die je Nederlandse kentekenplaten wil hebben, terwijl jij je hebt ingelezen en weet dat je die moet opsturen naar het RDW zodat je uit de Nederlandse wegenbelasting wordt gehaald. Maar ja, tegen de Duitse bureaucratie valt niet aan te onderhandelen, dus het maximaal haalbare is een bewijs dat ze je kentekens hebben ingenomen, evensla overigens alle Nederlandse autopapieren (haha, maar lekker niet het overschrijvingsbewijs want dat had ik dus mooi even achter gehouden om iets te kunnen opsturen aan het RDW). Dus loop je naar de garage war je auto staat en schroef je ter plekke de platen eraf (dan moet je dus wel zoals ik met vooruitziende blik de juiste kruiskopschroevendraaier hebben meegenomen!). In alle haast teken je dan dus de gaatjes af, hoopt dat je voor en achter niet door elkaar hebt gegooid (want in Duitsland zijn die verschillend, op de achterkant zit de sticker wanneer je weer voor de ‘APK’ moet) en krijgt een stapel papieren mee, inclusief de milieusticker. Die hebben we nodig want o.a. München kent een milieuzone en anders mag je de stad niet in met de auto.

En voilá, we rijden op Duits kenteken!

Stap 7

Nadat je de rotzooi hebt opgeruimd die je zoon inmiddels heeft gemaakt tijdens het lange wachten, onderneem je nog een keer de wandeling naar het kentekenwinkeltje om gaatjes te laten boren. Je zoon is het inmiddels goed zat, de mevrouw biedt aan hem nog een zakje snoepjes te geven maar aangezien een suiker-coma ook niet echt aanlokkelijk is, beloof je hem dat we hierna boodschappen gaan doen en dat hij in het karretje mag met de auto erop. Je neemt de kentekenplaten mee, nu met gaatjes, en schroeft ze er in de garage op. En voila, je rijdt met Duits kenteken de garage weer uit!

Zo makkelijk is het dus, appeltje eitje, fluitje van een cent😉

  1. Armida Moes - van Dijk
    september 29, 2010 om 1:37 pm

    ……………and the Oscar for patience goes to……..RACHEL BLOM!!!!
    Applaus🙂
    Lief,
    Armida

  2. september 29, 2010 om 1:40 pm

    Sjonge… Wie ein verhaal zeg! Maareehh… nu zelfs jullie auto ‘duits’ is geworden… verwacht ik nu alle blog nu auf Deutsch, bitte. En, nu jullie die platen hebben he, heb je dan ook het recht gekregen om links te blijven rijden, groot licht te geven om in te halen, NL’s af te snijden, etc? Ja toch zeker wel?

    • Rachel
      september 29, 2010 om 1:43 pm

      Aber natürlich, wenn mann ein Auto Deutsch macht, kann die Auto automatisch schneller fahren, ja? Das spricht doch für sich… Wir können jetzt 200 km fahren und groß Licht geben geht automatisch wenn mann ein andere Auto passieren woll😉

  3. Jenny
    september 29, 2010 om 1:48 pm

    Als het geen Oscar wordt dan zeker een medaille! Wat een gedoe zeg!

    groetjes, Jenny

  4. Martin van de Velde
    september 29, 2010 om 3:29 pm

    Mooi. Mocht je ooit naar Duitsland verhuizen, dan kun je mooi deze blog van Rachel gebruiken om in ieder geval de auto in orde te maken. Maar inderdaad, wat een ge-heen en weer voor zoiets…

  5. Casper
    september 29, 2010 om 3:52 pm

    Wow Rachel: RESPECT!!!
    Wat een bureaucratie, ik dacht dat ze er in Nederland heel wat van konden, maar Duitsland gooit er heerlijk een schepje bovenop!!

  6. Arianne
    september 29, 2010 om 4:59 pm

    😀
    Enne….werd er nu wel gekookt?

  7. Christian Groen
    september 30, 2010 om 10:23 pm

    Haha, vruchten van de geest..

  8. Marielle
    oktober 1, 2010 om 2:07 pm

    Liebe Schwester,
    Das ist toch ganz einfach! Selbst mit mein Steinkohlendeutsch woll ich ein ganz end kommen!🙂

    Ik ben bang dat het hier in Uganda nog lastiger zou worden (hoewel je hier een heel eind komt als je de dame achter de balie “lunch money” geeft) – maargoed hier zou het ook weer totaal niet handig zijn want ze rijden hier dus links.

    Anyway ik ga graag jullie neue Deutsche Auto anshauen mit de daarbijbehorende swindichkeit! (en als het kabinet Rutte zijn zin krijgt mag ze straks in Nederland zelfs 130 op de snelweg.. kunnen jullie Leute vast wel waarderen!😉 )

    Dikke knuf!

  9. patrick
    maart 18, 2012 om 4:38 pm

    Verkoop gewoon die kaaskoppenbak en koop er eentje in Duitsland voor terug.
    Scheelt je weer een hoop burcratisch gezeur en geregel.

    Ich wunsche euch dann auch viel Freude am Fahren!!!

    • Rachel Blom
      maart 18, 2012 om 5:09 pm

      Dat kan natuurlijk ook, maar als je zoals wij net een goede auto hebt gekocht is dat niet echt het handigst🙂

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: