Home > Algemeen > A night on the town

A night on the town

Bert leest Elian voor

Al ver voordat wij wisten dat we naar München zouden verkassen, had mijn oude studievriend Bert zijn vakantie hier gepland. Het was dus mooi uit om elkaar hier te treffen. Dinsdag (de dag voor Rogier aan het werk ging) was hij ’s middags al langs geweest en hadden we lekker bij gekletst. Maar toen we ons realiseerden dat hij hier nog de hele week zou zijn, besloten Bert en ik zaterdag op stap te gaan in München. Daar komen was makkelijker gezegd dan gedaan. Het dichtstbijzijnde treinstation is voor ons Freising, maar daar is deze hele week het Volksfest, wat betekent dat het beredruk is. Ik zou mijn auto dus nooit in de buurt van het station kwijt raken. Omdat ik ’s middags toch nog even naar de Ikea wilde in Eching, besloot ik daar mij auto neer te zetten en de S-Bahn te pakken.De heenweg ging dat erg soepeltjes.

We delen een liefde voor boeken en voor films, dus zijn we eerst een grote boekhandel in geweest. Het assortiment Engelstalige boeken was wat beperkt voor zo’n grote stad (desondanks wel weer met twee Engelse boeken naar huis gegaan), maar verder hadden ze wel erg veel. Ik probeer mijn Duits te verbeteren door veel Duits te lezen, dus heb ik ook nog weer een Duits boek gekocht. Ik ben wel trots op mezelf dat ik me door 400-pagina dikke Duitse boeken zit heen te werken. Ik geef toe, tot dusver licht qua substantie, maar toch. Hierna hebben we ook de Karstad nog even met een bezoek vereerd, de Duitse variant van de Bijenkorf maar dan groter. Ik heb mezelf getrakteerd op een broodbakblik en twee koekjesbakblikken. Tijd voor hobby’s, niet waar?

Na een lekker diner bij een Chinees was het tijd voor de film, Inception. De meeste bioscopen draaien hier de nagesynchroniseerde versies van films. Nou wil ik graag Duits leren, maar dat gaat me echt te ver. Het idee om Leonardo di Caprio Duits te horen/zien spreken, ik weet het niet. Dan klopt er toch iets niet! We hadden dus een bioscoop opgezocht waar de de engelse versie draaiden met Duitse ondertiteling. Bij de reclame vooraf constateerden we dat de Duitsers blijkbaar een ander gevoel voor humor hadden. Iedereen lachte bij twee reclames. Wij niet. Vervolgens nog een hele warrige voorfilm over een of andere Turkse film waar geen touw aan vast te knopen was. En toen was het eindelijk tijd voor Inception. Wat een geweldige film! Het eerste half uur snap je er helemaal niks van (tenzij je het verhaal van tevoren al hebt gelezen, wat ik niet had gedaan…ik wist enkel dat de film hele goede kritieken had gehad, meer niet) maar daarna, wow, wat een gaaf verhaal. Echt eentje die ik zelf wil hebben als’ie uitkomt op dvd om nog vele malen opnieuw te bekijken!

De film was net voor elven afgelopen en toen moest ik met de S-Bahn terug naar Eching. Ik moest even wachten en arriveerde uiteindelijk om kwart over twaalf in Eching. Alwaar het zo ontzettend donker was dat ik mijn oriëntatie kwijt was en mijn auto niet terug kon vinden. En voordat de mannen nu gaan roepen dat vrouwen dat wel vaker overkomt: ik heb een ijzersterk richtingsgevoel, verdwaal nooit en kan altijd mijn weg terugvinden (en nee, ik heb geen ruimtelijk inzicht dus ik ben heus wel en vrouw!). Ik kon in het donker gewoon niet zien hoe het paadje liep waar ik op de heenweg langs was gekomen. En op dat tijdstip in het donker vond ik dat allesbehalve grappig. Na vijf minuten zag ik gelukkig ineens een herkenningspunt en wist ik waar ik zat.

En die landelijke 80-km weg waar ik al zo vaak overheen gereden ben onderweg naar huis, is toch ook heel anders ’s nachts en in de mist. Geen kip op straat, ik heb minutenlang met groot licht kunnen rijden (probeer dat in Nederland maar eens…voor zover daar ergens nog een plek is waar je groot licht nodig hebt!) en dan iedere keer die mistbanken. Het voelde een beetje als de eerste scène in een Hitchcock film. Maar goed, ik ben uiteindelijk veilig thuis gekomen na iets meer avontuur en spanning dan waar ik op gerekend had. Bert is zondag weer door gereisd naar Berchtesgarten, het beroemde Eagle’s nest van Hitler. Auf Wiederschauen zoals ze hier zeggen!

Categorieën:Algemeen
  1. Erica de Ruijter
    september 6, 2010 om 9:59 pm

    Leuk dat je zo genoten hebt van de film Inception, ( ik vroeg me af of de film wel Christian proof was) maar ik hoor/lees bij jou geen kritiek wat dat betreft, dus dat lucht weer op. Het is heel erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat en om dat mannetje te zien genieten in die enorme tuin. Goed dat jullie weer internet hebben, domme vraag misschien, maar hoe kreeg je de berichtjes dan op de site??? Any way, lekker slapen tot mails. greetz Hans & Erica jullie oude kringmatties

    • september 7, 2010 om 4:17 am

      @Erica: We hadden een internet abonnement afgesloten, waarbij ook meteen mobiel internet kregen. Het idee was dus dat we meteen online zouden zijn, in afwachting van de ADSL verbinding. Helaas was de kwaliteit van de mobiele verbinding dermate beroerd dat we met moeite de email konden ophalen, maar surfen ging niet. Om de blog te updaten, is Rachel met computer en USB stick voor mobiel internet naar dichtstbijzijnde stad gereden, waar de verbinding wel acceptabel was. Niet handig…

  2. Bert
    september 10, 2010 om 3:18 pm

    Hey Rachel,

    Ben weer thuis! Leuk verhaal en leuke foto’s! Haha….Denk je ’s avonds toch gemakkelijk thuis te komen….Enfin, Berchtesgaden is (samen met de Dokumentation) een must! Mooi uitzicht vanaf de berg (als het niet mistig is….). Verder kan je in de omgeving van Konigssee mooi wandelen.

    Stuur je nog een foto van jezelf en iets leuks dat ik in Regensburg heb gekocht…

    Groetjes,
    Bert

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

