Home > Algemeen > De gelukkige huisvrouw

De gelukkige huisvrouw

En toen werd het 1 september en ging manlief aan het werk…en toen was ik ineens huisvrouw! Tsjonge, dat was wel even wennen hoor! Ik moet zeggen dat ik het echt leuk vond om wat meer tijd met Elian door te brengen. Ik heb een paar waanzinnig drukke maanden achter de rug met een drukke baan, afscheid en alles te regelen voor de verhuizing. Het is dus echt wel lekker om qua tempo nu even vier versnellingen omlaag te gaan en tijd te nemen  voor leuke dingen, naast de zorg voor Elian, met wie ik overigens ook onwijs veel lol heb gehad. Het mannetje begint gevoel voor humor te ontwikkelen, je lacht je rot af en toe! Maar goed, daarnaast dus tijd voor hobby’s…

Zoals daar zijn: lezen, koken en bakken. Ik heb de afgelopen twee weken meer boeken gelezen dan in de drie maanden ervoor denk ik. Ik ben altijd al een fervent lezer geweest, maar ben er de laatste twee jaar veel minder aan toegekomen dan ik zou hebben gewild. De combi van moeder zijn en een drukke onregelmatige baan met daarnaast een huishouden en een man met een hele drukke baan liet weinig ruimte voor hobby’s en stilzitten. Maar goed, dat kan ik dan nu mooi inhalen.

Ik heb van alles gelezen: een analyse van het presidentschap van Bill Clinton, erg interessant (Joe Klein,The Natural). Heeft me overigens geïnspireerd om een mini-leesprojectje over Clinton te gaan doen want ik heb nog meer boeken over zijn presidentschap liggen.  Fair stood the wind for France, een oorlogsromance die ik ooit al heb gelezen voor mijn Engelse lijst. Beetje traag, maar wel mooi. De oorlog van Bastiaans, een zeer fascinerend boek over psychiater Bastiaans die na de Tweede Wereldoorlog mensen met oorlogstrauma’s behandelde met o.a. LSD.  Ik heb me door twee Duitse boeken heen gewerkt, beiden lekker van die vrouwenromannetjes. Goed voor mijn Duits en heerlijk ontspannend.

Pulp? Absoluut, maar wel erg goed voor mijn Duits! (en entertainend...)

En tot slot Quirkology, een geweldige aanrader. Auteur Richard Wiseman beschrijft allerlei onderzoeken die hij wereldwijd heeft gedaan bv naar de leukste mop ter wereld, hoe eerlijk mensen zijn in verschillende steden in de VS, hoe hard mensen gemiddeld lopen in grote steden wereldwijd, waarom een contactadvertentie geschreven door mannen effectiever is dan door vrouwen en nog veel meer. We hebben hem ook al aan verschillende mensen cadeau gedaan, hij is echt geweldig! Overigens heb ik van mijn ouders voor mijn verjaardag een abonnement gekregen op de Joyce, de Duitse variant van de Eva (christelijk vrouwentijdschrift). Ik kreeg vandaag de eerste in de bus en het is erg leuk leesvoer (en opnieuw: goed voor mijn Duits!).

Bakken…ook daar heb ik verschillende experimenten gedaan. De eerste was met een recept voor kokoskoekjes. Ik had vloeibare boter gebruikt in plaats van margarine en dat veranderde de consistentie wel wat. De eerste lading was dus wat aan de vette kant vond ik zelf. Vandaag heb ik een tweede batch gemaakt met margarine en die was echt veel beter. Lekker krokant, luchtig, heerlijk. Een ander experiment was een boter-amandelkoek. Het zag er heerlijk uit op een plaatje. Ondanks dat ik het recept exact had gevolgd, zag mijn koek er een stuk minder appetijtelijk uit. De boter bleef er een beetje opliggen en dat was best wel ranzig eigenlijk. We hebben nog wel een stukje geprobeerd maar het was ook niet echt lekker. Het enige wat ik kan bedenken was dat ik (zag ik achteraf) light margarine had gebruikt waar relatief veel water inzat, dus misschien was dat wat er misging. Nou ja, tijd genoeg voor nieuwe experimenten.

Vergelijk plaatje met realiteit...wat klopt hier niet?🙂

Ik heb afgelopen week ook veel kookboeken doorgelezen op zoek naar handige recepten. Omdat we vooralsnog maar één auto hebben kan ik door de weeks geen boodschappen doen. Ik moet dus recepten hebben met ingrediënten die makkelijk houdbaar zijn of bv uit de vriezer komen. Tel daarbij op dat we graag vezelrijk eten met voldoende groente, maar ook een tweejarig knulletje hebben wat wel groente wil eten maar alleen ‘met saus’ en het is best een uitdaging. Een eigengemaakte ovenschotel met prei, aardappels, coburger, room en kaas bleek een smaakvolle combi te zijn. Ook een (goedkoop J) zakje mix van de Knorr met zoetzure saus (met een beetje van mezelf erbij) deed het goed, evenals de milde curry van Patak. Maar een pasta carbonara met spek was minder geslaagd, het spek bleek nog botjes te hebben en er zat weinig smaak aan. Op zoek naar de Duitse versie van ‘magere spekreepjes’ dus, zou toch moeten lukken met de hoeveelheden varkensvlees die ze hier verstouwen!

Elian de kok, druk groenten aan het snijden

Anyway, ik heb dus al een menuplanning voor volgende week gemaakt want ik moet morgen alle boodschappen doen voor de hele week en daarna kan ik aleen maar vleeswaar, brood en frisdrank bijkopen want dat hebben ze in het dorp! Mocht iemand dus nog recepttips hebben dan houd ik me aanbevolen!

Het leuke is overigens dat Elian ook aan het koken gaat. Hij pakt Tupperware bakjes uit de kast en zet die neer, gaat met grote lepels aan de slag en gaat zelfs ‘groente snijden’ met een nepmesje. Hij schenkt cola voor me in of thee, smeert boterhammen met chocopasta of met smeerworst en maakt macaroni met saus. Echt zo schattig!

Categorieën:Algemeen
  1. Saskia
    september 4, 2010 om 9:04 pm

    Hoi Rachel,

    Dat is wel even wat anders……al die veranderingen.
    Maar ja….heeft toch ook wel wat he?
    Ik zal deze week wel eens gaan kijken of ik een makkelijk receptje voor je hebt.
    Wat een makkelijke is…..
    Spinazie (uit de vriezer en toch gezond)….met gehakt en kruiden roomkaas (goedkope variant boursin)..beetje peper en zout erbij. Dan kook je wat pasta, bijv. fusili en dat eet je bij elkaar op.
    Mijn kids zijn er gek op….en wij ook.
    Je kunt het evt.ook met broccoli doen.
    Probeer het uit en eet smakelijk dan maar.

    Groetjes uit Zoetermeer,

    Saskia Haksel

  2. Casper
    september 9, 2010 om 2:25 pm

    Hé gelukkige huisvrouw,
    Uhm, snijdt paprika e.d. in kleine stukjes en vries het in. Zou heb je verse groente in je vriezertje….ideaal, ook als je ff minder tijd hebt.
    En rijst (zilvervlies) met knoflook&peper boursin, mengen met een beetje yoghurt of cremefraiche. Doe er naar behoefte en wens lekker kip, prei, ui, champignons doorheen en je hebt weer een supermakkelijk maaltjuh!

    Hé ga hier ingrijpen, Luka is uit zijn hum…

  3. Armida Moes - van Dijk
    september 10, 2010 om 9:13 am

    Dear Rachel,
    Het is altijd handig om een variatie aan groenten (tomaten, gourgette, paprika, brocolli) & basis tomatensauce in huis te hebben. Er is dan variatie voor verschillende pasta saucen en groente soepen. Vers, vezelrijk en lekker. De pastasauce smaakt ook heerlijk bij rijst of spätzli…….hmm, eet smakelijk!
    Liefs,
    Armida

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

