Home > Wonen > Aangekomen

Aangekomen

Wegens een hele, hele trage UMTS-verbinding is het even stil geweest van onze kant, maar hier dan weer een update. We beginnen bij de eerste dagen rondom de verhuizing en werken gewoon de laatste twee weken chronologisch af!

Geschreven op dinsdag 10 augustus:

Veel mensen hebben ons gevraagd of we van plan zijn om Duits te gaan worden. Ik moet eerlijk zeggen: ik heb geen idee. Ik weet wel dat ik me gisteren en vandaag in ieder geval erg Nederlands heb gevoeld!

Gisteren om 12 uur had ik afgesproken met de makelaar en de eigenares van het huis voor de sleuteloverdracht. Ik kreeg een hele uitleg over het huis (ik ben bang dat we de helft moeten gaan navragen, uitleg over zekeringen, waterleidingen ed is echt niet aan mij besteed) en kreeg de keus voorgelegd of ik een compost-iets wilde starten of een bio-ton. Het was me niet duidelijk wat het verschil was dus wat vraag je dan als rechtgeaarde Nederlander: wat kost dat? Ik moest even om mezelf lachen, de zuinige Hollander.

Gistermiddag en vandaag ben ik met een andere klassiek Nederlandse bezigheid aan de slag gegaan: schoonmaken. Het huis was zeker niet smerig, maar het kon wel een sopje gebruiken. En ach laten we wel zijn, schoonmaken zit ons als Nederlanders gewoon in de genen, in ons dna. Ik heb dus in anderhalve dag door het hele huis heen gewerkt om alles van de nodige citroengeur te voorzien.

De keuken bleek wel tamelijk vet te zijn, maar daar bracht mijn grote vriend Mr Muscle uitkomst. Even insprayen, paar minuten laten inwerken en dan afnemen. Waar nodig even goed boenen met een schuursponsje. Appeltje eitje.

Her en der kwam ik wat locale fauna tegen: hooiwagens van indrukwekkend formaat (die heb ik lekker laten zitten, geen last van en als ze weg moeten mag mijn stoere wederhelft dat doen), massa’s naaktslakken in de tuin en vanochtend ook op het paadje naar de voordeur (goed kijken wat je loopt dus….squish!) en de gebruikelijke collectie aan mieren en vliegend ongedierte. Opvallend weinig muggen tot dusver. Yay!

De eigenares en een van haar zoons waren ook druk bezig met een monsterklus: het snoeien van de heg. Gisteren hadden ze al al het gras gemaaid, waar ik erg erkentelijk voor was want het stond vrij hoog en ik had geen zin daar nou eerste prio aan te geven. Maar vandaag zijn ze de hele dag bezig geweest de mega heg te snoeien langs de tuin. Tsjonge wat een klus! Gelukkig hoeft het maar eens per jaar vertelde ze. Geruststelling…

Ik heb ook al boodschappen gedaan, even wat voorraden inslaan. Het aantal supermarkten is beperkt. Gelukkig verkoopt de Lidl (op 12 km) ook A-merken van een aantal dingen (zoals coca-cola, bless them!) dus daar kunnen we voor veel terecht. Op 7 km zit ook een keurige Aldi-Süd met een redelijk assortiment. Toch is het altijd wennen in een ander land om dingen te vinden. Zo hebben ze hier tot mijn verbazing geen 1.5 liter flessen cola maar 1.25 liter (ter vergelijking: in de VS hebben ze 2liter flessen…zou er een relatie zijn tussen de inhoudsmaat van de flessen en de cola-consumptie in een land?). En heel bizar: ik kan geen vloeibare bakboter vinden, alleen in een pakje. Nou ja, pakje: alleen per kilo (!) te koop. Jemigdepemig, ik heb tot aan kerst voldoende bakboter nu!

Vanochtend heb ik ook nog een belangrijke administratieve taak gedaan: ik heb ons laten inschrijven in de gemeente Zolling, deelgemeente Attenkirchen. We zijn nu officieel uitgeschreven uit Nederland en ingezetenen van Duitsland geworden. Jetzt geht’s los!

Categorieën:Wonen
  1. Mariska
    augustus 25, 2010 om 12:46 pm

    Hahaha, super Hollands ben je zeker nog. Wat erin zit…..gaat er zomaar niet uit…hihi
    Nou, leuk om dit allemaal weer even te lezen!
    Groeten van ons

  2. Armida Moes - van Dijk
    augustus 25, 2010 om 12:53 pm

    Dear Rachel,
    Wat leuk om weer een nieuwe blog te ontvangen…..vloeibare bakboter is wel te koop in Duitsland zelfs van Becel maar ik denk dat je naar een andere supermarkt dan de Lidl moet. In Freising is een Edeka en een Kaiser, misschien heb je daar meer geluk….al is dat waarschijnlijk pas na kerstmis nodig met die hoeveelheid die je moest kopen :)In Pfaffenhofen is ook een Biomarkt (Munchenerstrasse 20), altijd handig.
    Heel veel succes!
    Lieve groet,
    Armida

  3. Chris
    augustus 26, 2010 om 11:40 am

    haha, super handig zoveel bakboter! Dat noemen ze nou een investering😉

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

