Home > Algemeen > Marcel und Inge sind zwei Holländer

Marcel und Inge sind zwei Holländer

Sie fahren in den Urlaub nach Deutschland. Sie fahren mit dem Auto. Ihr Ziel ist Köln“.

Dit zijn de eerste zinnetjes van mijn luistercursus Duits. Iedere dag dat ik naar Delft rijd, ’s ochtends heen en ’s avonds terug, doe ik in de auto braaf de oefeningen. Ik zeg zinnetjes na, herhaal rijtjes, luister naar dialoogjes en verrijk mijn woordenschat. Zo af en toe krijg ik eens een vragende blik van een mede-weggebruiker. Het zij zo.

Het is best wel nuttig merk ik. Nu al vele jaren geleden, heb ik op de middelbare school wel Duits gehad, maar dat is door de tand des tijds behoorlijk roestig geworden. Het Duits verstaan gaat nog wel, maar zelf zinnen formuleren valt niet mee. Hoewel ik op mijn werk voornamelijk Engels zal praten, is het toch wel een vast voornemen om binnen afzienbare tijd het Duits vloeiend te beheersen.

Dat hebben we beiden, maar Rachel heeft eerlijk gezegd al wel een voorsprong. Eén van haar vorige functies was internationale werving en selectie, ondermeer in Duitstalige gebieden. In die periode heeft ze nog een opfriscursus Duits gevolgd en ook veel Duits gesproken. Ze heeft zichzelf recent overtroffen door zich door een Duitse belastinggids heen te werken. Ze was ook best wel trots dat ze een zakelijk gesprek wist te voeren met een makelaar om afspraken te maken over een bezichtiging. Over een tijdje zullen we dit wellicht als vanzelfsprekend ervaren, nu zijn we blij met elke stap.

Ik doe het voorlopig even met mijn eenvoudige luistercursus en benut zo ook de verloren momenten in de file. In mijn hoofd spelen steeds de zinnetjes:

Rogier, Rachel und Elian sind drei Holländer! Sie fahren in August nach Deutschland. Sie fahren mit dem Auto. Ihr Ziel ist München….

Categorieën:Algemeen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

